Sökning: "matematik läromedelsgranskning"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden matematik läromedelsgranskning.

  1. 1. Faktorer som påverkar resultatet på detnationella provet i matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärobok, förberedelser, lärarens arbetserfarenhet och provresultat i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Sandström Döse; Julia Runnemalm; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; nationella provet; resultatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matematikundervisningen utgår i stor utsträckning ifrån en lärobok. Det är rektorers ansvar att säkerställa att lärare kvalitetssäkrar de läromedel, och bland dem, denlärobok, som används. Tidigare fanns det en statlig läromedelsgranskning som granskade läroböckerna, vilken avvecklades 1991. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sandra Helmersson; Almedina Bico; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; kritiska aspekter; läromedel; representationsformer och variationsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Vägen till förståelse för likhetstecknet : En läromedelsgranskning av likhetstecknets betydelse och dess koppling till pre-algebra i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Zanna Rautio; Linnéa Slättberg; Ellen Strömblad; [2022]
    Nyckelord :likhetstecknet; operationell förståelse; relationell förståelse; pre-algebra; ekvationer;

    Sammanfattning : Det här är en läromedelsgranskning som har syftet att granska hur tre olika matematikläromedel i årskurs 1 behandlar likhetstecknets innebörd och dess koppling till pre-algebra. Tidigare forskning visar att många elever har svårigheter inom just detta område. LÄS MER

  4. 4. Digitalt läromedel i matematik : En läromedelsgranskning om bråkuppgifters struktur och representation i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Jönsson; Christoffer Dahl; Alice Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; digitalisering; bråk; abstrakt tänkande; konkret material; indelning; upprepning; tvåparallellig tankeprocess.;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige utvecklar kontinuerligt sin tekniska användning och använder allt mer digitala läromedel i undervisningen i matematik. Utbudet av digitala läromedel i matematik är stort men trots detta är användningen av det låg eftersom en osäkerhet finns bland undervisande lärare. LÄS MER

  5. 5. Rika och motiverande problemlösningsuppgifter : En läromedelsgranskning av problemlösningsuppgifter för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nors Stina; Sannestam Felicia; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER