Sökning: "matematik socialkonstruktionism"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden matematik socialkonstruktionism.

  1. 6. Kottarnas pedagogik – en diskursanalys av utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Nilsson; [2015]
    Nyckelord :diskursanalys; matematik; socialkonstruktionism; utomhusmatematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Internationella mätningar utförda av Programme for International Student Assessment (PISA) 2012, visar att svenska elevers matematikresultat, är betydligt lägre än genomsnittet. I skolan finns därför ett stort intresse att lyfta de sjunkande matematik-resultaten genom att exempelvis utveckla matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Språkliga hinder i matematikundervisningen : En diskurspsykologisk studie av lärares bemötande i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :My Nordvall; [2014]
    Nyckelord :matematik; läsförståelse; diskurspsykologi; socialkonstruktionism; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ forskningsstudie med en diskurspsykologisk ansats där socialkonstruktionismen står som teori. Syftet är att undersöka hur lärare beskriver att de bemöter matematiken i skolan när det finns elever i behov av läs- och skrivstöd. LÄS MER

  3. 8. Visuell gestaltning som praktisk tillämpning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Maria Bybro; [2012]
    Nyckelord :visuell gestaltning; ämnesövergripande arbete; socialkonstruktionism; matematisk förståelse; numeracy;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur visuell gestaltning kan användas för att konkretisera, levandegöra och skapa sammanhang och mening i matematik. Utifrån ovanstående syfte har följande forskningsfråga formulerats: Hur beskriver en grupp lärarstudenter sitt lärande och sin förståelse för matematik när de arbetar med matematik genom tredimensionell gestaltning? I studien används en kvalitativ metod med en etnografiskt orienterad studie av ämnesövergripande arbete med laborationer i bils och matematik. LÄS MER

  4. 9. Långsiktig skolutvecking : lärares tankar, ord och handlingar i ett utvecklingsarbetes fortsatta steg

    Magister-uppsats, Matematik, teknik och naturvetenskap

    Författare :Kristina Hansson; [2008]
    Nyckelord :Skolutveckling; IT i skolan; socialkonstruktionism; kvalitativ metod; e-postintervju;

    Sammanfattning : Under läsåret 2006/2007 deltog 23 lärare från sju olika skolor i Piteå kommun i ett lokalt utvecklingsarbete Att skriva sig till läsning. Projektets syfte var att introducera nya strategier i elevers tidiga skriv- och läsutveckling som innebar att eleverna samarbetar vid datorn för att lära sig skriva och läsa. LÄS MER