Sökning: "matematiska miljö på förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden matematiska miljö på förskolan.
6. Matematikundervisning i den fria leken : En studie om hur några pedagoger stöttar barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur några pedagoger använder matematik i den fria leken i förskolan. De två frågeställningar som ska besvara vårt syfte är: Hur stöttar pedagogerna barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan? Vilka resurser använder pedagogerna i förskolans miljö för att främja barns matematiska lärande i den fria leken? Vi har använt oss av observation som metod i studien. LÄS MER
7. Förskolebarns röster om matematiken : En kvalitativ studie om barns syn på matematik
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra barns uppfattningar om och av matematiken de möter i förskolan. I förhållande till syftet har en kvalitativ metod använts där intervju, fotografering och bildskapande utgjort aktiviteter där barn fått göra sina röster hörda. LÄS MER
8. Spontan och planerad vardagsmatematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur sex förskollärare synliggör, skapar en miljö och arbetar med matematik i förskolans verksamhet. Undersökningen gjordes genom att intervjua sex förskollärare på två förskolor i olika städer. LÄS MER
9. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematik och arbetet med utformningen av förskolans matematiska miljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas olika uppfattningar av matematik och matematikundervisning i förskolan samt hur de utformar den fysiska milljön på förskolan i syfte att utveckla de yngsta barnens matematik. För att besvara frågeställningarna har två metoder använts: struktuerade observationer samt semistruktuerade intervjuer. LÄS MER
10. ”Matematik är en sådan självklarhet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med matematik med de yngsta barnen i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om matematikundervisning av de yngsta barnen i förskolan. Studien genomfördes med sex kvalitativa intervjuer med förskollärare som arbetar i förskolan med de yngsta barnen, det vill säga ett–treåringar. LÄS MER