Sökning: "Frida Klasson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Frida Klasson.

  1. 1. Att samarbeta med kamrater är ingen lyx : det är en absolut nödvändighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; samhällsorienterande ämnen; lärarperspektiv; fenomenografi; sociokulturell teori; lära i samspel;

    Sammanfattning : Inledning Kooperativt lärande är en undervisningsmetod där eleverna lär i samspel med varandra och som har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Den samhällsorienterande undervisningen gynnas av att ha en välstrukturerad undervisning, där det finns ett stödjande klimat, vilket är grunden i kooperativt lärande. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :grundskola; kooperativt lärande; läranderesultat; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i den fria leken : En studie om hur några pedagoger stöttar barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Skog; Frida Klasson; [2019]
    Nyckelord :Pedagog; Matematik; Stöttning; Fri lek; Matematiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur några pedagoger använder matematik i den fria leken i förskolan. De två frågeställningar som ska besvara vårt syfte är: Hur stöttar pedagogerna barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan? Vilka resurser använder pedagogerna i förskolans miljö för att främja barns matematiska lärande i den fria leken?  Vi har använt oss av observation som metod i studien. LÄS MER

  4. 4. Behörighet, befogenhet och ansvar : en studie av fritidspedagogers och lärare i fritidshems upplevelse av sin profession

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskola

    Författare :Sebastian Nordahl; Therese Svensson; Frida Svensson Klasson; [2018]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsfördelning; arbetslag; behörig; fritidshem; fritidspedagog; ledare; lärare; obehörig; organisation; pedagog; profession; rektor; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra och lyfta fritidspedagogers, fritidshemlärares samt rektorers upplevelser och tankar om ansvar och arbetsfördelning. Studien behandlar hur arbetsfördelningen, arbetslaget och arbetsuppgifterna påverkas av behörig eller obehörig personal i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Religiösa friskolor - en fråga om religionsfrihet eller ökad segregation? : En studie om attityder gentemot religiösa friskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Odell; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den högaktuella mediala och politiska debatten om religiösa friskolor undersöker denna studie hur debatten kring dessa gick vid införandet av friskolereformen. Genom argumentationsanalys av två lärarfackliga medlemstidningar samt proposition och efterföljande motioner undersöks hur debatten om religiösa friskolor gick perioden strax före friskolereformen, hos såväl politiker som lärare och övriga aktörer inom skolans värld. LÄS MER