Sökning: "matematiska miljö på förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden matematiska miljö på förskolan.

  1. 21. Matematik i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare tolkar de matematiska strävansmålen i lpfö 98/10

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Stenros; Josefine Olsson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; barn; förskola; lpfö 98 10; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte   är att undersöka hur förskollärare tolkar de matematiska strävansmålen i den   reviderade läroplanen för förskolan och hur detta sedan kommer till uttryck i   deras förhållningssätt och arbete med matematik ute i förskolorna. Arbetet   ger en översikt av tidigare forskning och litteratur kring vad matematik är och   matematik ur ett lärar- samt barnperspektiv. LÄS MER

  2. 22. ABC -Vad är det? : Förskollärares syn på -och roll i små barns intresse för skriftspråket.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Environmental print; Förskolan; Förskolebarn; Kommunikation; Litteracitet; Läsutveckling; Narrative competence; Rollekar; Skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken uppfattning några yrkesverksamma förskollärare hade om hur de själva arbetade mot förskolans läroplans strävansmål rörande barns begynnande läsande och skrivande. Studien har också gjorts med anledning av den politiska satsningen på att kompetensutveckla förskollärare med förskolelyftets kurs Barns litteracitet och matematiska gestaltande. LÄS MER

  3. 23. Förskollärarens roll och matematiken : Med avseende på språk, material och miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Awaz Ali; [2011]
    Nyckelord :kindergarten; math learning; preschool teacher s role; förskolan; matematikinlärning; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Allt fler barn upplever skolmatematiken som ett svårt ämne, något som väcker tankar och reflektioner. Jag utgår från att det är viktigt att redan i förskolan förbereda ett arbetssätt så att barnens förståelse för matematik utvidgas. Syftet med min studie är att lyfta fram förskollärarens roll i arbetet med matematiken i förskolan. LÄS MER

  4. 24. De yngsta barnens matematikinlärning : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Helen Broberg; [2010]
    Nyckelord :matematikinlärning; pedagogens roll; samspel; vardagens matematik;

    Sammanfattning : Matematik är så mycket mer än att bara räkna tal och siffror. Det kan till exempel vara mönster, jämförelser, färg och form, tid, problemlösning och rumsuppfattning med mera. LÄS MER

  5. 25. En studie om hur pedagoger använder utemiljön i sin matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Cagner; Linda Willforss; Josefin Österman; [2010]
    Nyckelord :material; sinnen; reflektion; utomhuspedagogik; utomhusmatematik; pedagoger; meningsskapande; miljö; erfarenheter;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Matematik finns överallt i vår närmiljö och är mycket mer än bara siffror. Utemiljön kan användas på många olika sätt och det är bara fantasin som sätter gränser för vilka. I läroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel på mål som fördel kan uppnås på andra platser än i klassrummet. LÄS MER