Sökning: "matematiska miljö på förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden matematiska miljö på förskolan.
21. Matematik i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare tolkar de matematiska strävansmålen i lpfö 98/10
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka hur förskollärare tolkar de matematiska strävansmålen i den reviderade läroplanen för förskolan och hur detta sedan kommer till uttryck i deras förhållningssätt och arbete med matematik ute i förskolorna. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning och litteratur kring vad matematik är och matematik ur ett lärar- samt barnperspektiv. LÄS MER
22. ABC -Vad är det? : Förskollärares syn på -och roll i små barns intresse för skriftspråket.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken uppfattning några yrkesverksamma förskollärare hade om hur de själva arbetade mot förskolans läroplans strävansmål rörande barns begynnande läsande och skrivande. Studien har också gjorts med anledning av den politiska satsningen på att kompetensutveckla förskollärare med förskolelyftets kurs Barns litteracitet och matematiska gestaltande. LÄS MER
23. Förskollärarens roll och matematiken : Med avseende på språk, material och miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Allt fler barn upplever skolmatematiken som ett svårt ämne, något som väcker tankar och reflektioner. Jag utgår från att det är viktigt att redan i förskolan förbereda ett arbetssätt så att barnens förståelse för matematik utvidgas. Syftet med min studie är att lyfta fram förskollärarens roll i arbetet med matematiken i förskolan. LÄS MER
24. De yngsta barnens matematikinlärning : en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljöSammanfattning : Matematik är så mycket mer än att bara räkna tal och siffror. Det kan till exempel vara mönster, jämförelser, färg och form, tid, problemlösning och rumsuppfattning med mera. LÄS MER
25. En studie om hur pedagoger använder utemiljön i sin matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Matematik finns överallt i vår närmiljö och är mycket mer än bara siffror. Utemiljön kan användas på många olika sätt och det är bara fantasin som sätter gränser för vilka. I läroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel på mål som fördel kan uppnås på andra platser än i klassrummet. LÄS MER