Sökning: "med relationen som redskap"
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden med relationen som redskap.
1. Att bli använd och vara användbar - tolkars upplevelser av att tolka psykologsamtal om svåra händelser
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att i en svensk kontext undersöka och försöka förstå tolkars upplevelser av att tolka för personer som i psykologsamtal berättar om mycket svåra händelser, samt tolkars eventuella behov av stöd i relation till sådana uppdrag. En tematisk analys av intervjuer med nio auktoriserade tolkar resulterade i fyra huvudteman med tillhörande underteman. LÄS MER
2. En vårdande relation efter fysiska tvångsåtgärder – sjuksköterskors erfarenheter
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykiatrisk tvångsvård är en av få situationer då grundlagsskyddade fri- och rättigheter är begränsade. Att blir tvångsvårdad innebär att patienten får sin autonomi begränsad, personen har inte längre rätt att bestämma över sig själv. LÄS MER
3. Analoga händer med digitala skärmar : En studie om relationen mellan de digitala och de hantverksmässiga verktygen i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper kring tillämpningen av digitala och hantverksmässiga redskap i bildundervisningen samt vilka färdigheter eleverna utvecklar genom digitala respektive hantverksmässiga verktyg. Syftet var också att få kunskap om hur hantverksmässiga och digitala medier kan användas tillsammans i bilduppgifter. LÄS MER
4. Ny mening. Punkt. : En kvantitativ studie av en gymnasielärares skriftliga respons i svenskämnet och elevernas användning av responsen i en efterkommande uppgift.
Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Formativ respons kan vara ett kraftfullt redskap för att stärka lärandet. Responsens effekt påverkas bland annat av dess innehåll. Eftersom responsen är bortkastad tid för läraren om eleverna inte använder den, är det relevant att dels undersöka responsens innehåll, dels när och hur eleverna använder den. LÄS MER
5. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER