Sökning: "min undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 1039 uppsatser innehållade orden min undervisning.

  1. 1. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. “Jag tänker inte att det är jätteviktigt. Eller mycket viktigare än annat” : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Larsson Östberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt  Studiens syfte är att undersöka hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning. Mitt syfte grundar sig i den pågående utvecklingen kring digitalisering i samhället och de krav som finns runt digitalisering i förskolans läroplan. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En tematisk analys av forskning inom svensk matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellinor Sunesson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; svensk matematikundervisning; undervisningsspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Studien handlar om olika undervisningsstragier inom den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Kommunikationen i klassrummet inom den svenska matematikundervisningen är en viktig del för de flerspråkiga eleverna. Enligt flera forskare finns det flera utmaningar för flerspråkiga elever inom textuppgifter i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens kommunikation i lek och i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Wirkus; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; kommunikation; barns perspektiv; imitering; mediering; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att studera små barns kommunikation med varandra och med pedagoger, både i leken och i undervisningssituationer. För att kunna arbeta med detta syfte formulerade jag två frågeställningar som gjorde det möjligt att genomföra studierna. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Erik Lundqvist Otterhed; [2023-10-19]
    Nyckelord :Outdoor education; nature science; curiosity; forest; outdoor learning; naturvetenskap i fritidshem och utforskande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER