Sökning: "miniräknare matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden miniräknare matematik.

  1. 1. Intensivträning i matematik med Vektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gordon; Malin Wideheim; [2020]
    Nyckelord :digitala program; intensivundervisning; matematik; taluppfattning; vektor;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort ett intensivträning för 13-åriga elever i matematiksvårigheter. I vårt arbete som specialpedagog i matematik hjälper vi eleverna i matematiska svårigheter. Vi arbetar direkt med eleven eller hjälper läraren att organisera utbildningen i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Observations on de Bruijn graphs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH; Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)

    Författare :Jonathan Garbe; [2020]
    Nyckelord :de Bruijn graph; shift of finite type; symbolic dynamic; strongly connected graph; primitive graph; transitive shift; mixing shift; alternating colouring; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Abstract of chapter 1 For n >= 2 the number of mixing n-step subshifts of finite type (sft) over the alphabet {0, 1} is proven to be at least 15/16 times the number of transitive n-step sfts. A conjecture assumes the latter to be at least 2^(3*2^(n-1)-n). Abstract of chapter 2 The alternating colouring function is defined. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om införandet av programmering i gymnasieskolans matematikämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :Programming; mathematics teaching; digital mathematical tools; mathematical problem solving; mathematics teachers; calculators; teachers perceptions; Programmering; matematikundervisning; digitala matematiska verktyg; matematisk problemlösning; matematiklärare; miniräknare; lärarnas uppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där datorer och annan digitalteknik blir allt mer central i vår vardag. Sveriges regering har därför ålagt Skolverket att stärka elevernas digitala kompetens. Som en del av detta införs programmering som ett digitalt verktyg i matematikundervisningen både i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. "Men det stämmer inte riktigt med hur svenskarna räknar" : Uppfattningar om skolmatematik och matematikundervisninghos gymnasieelever med utländsk grundskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Elin Gawell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; utländsk grundskoleutbildning; uppfattningar; matematikundervisning; sociala normer; sociomatematiska normer;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att se vilka uppfattningar gymnasieelever som läst större delen av singrundskoleutbildning i något annat land uttrycker om matematik och matematikundervisning. Genom kvalitativa intervjuer med sex elever från olika delar av världen undersöks elevernas uppfattningar om svensk skolmatematik och matematikundervisning, vilka likheter och skillnader de uttrycker jämfört med sin tidigare skolgång och hur de upplever processen att komma ny med annan förutbildning. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers uppfattningar av miniräknare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathias Dimberg; Robin Blom; [2013]
    Nyckelord :Miniräknare; matematik; gymnasieelever; uppfattningar; kvantitativ;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer vi belysa hur gymnasieelever på olika sätt uppfattar miniräknare och vilka för- och nackdelar som kunde urskiljas i deras uttalanden. Resultaten i denna uppsats utgår från en enkätundersökning som genomfördes på 101 gymnasieelever. LÄS MER