Sökning: "miniräknare"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet miniräknare.

  1. 1. Kommunikation kring kort division : En karakterisering av elevers matematiska diskurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Stina Horn; [2023]
    Nyckelord :Kort division; divisionsalgoritmer; svårigheter; matematisk diskurs;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker elevers kommunikation om utförandet av kort division för att lösa divisionsuppgifter utan miniräknare. Arbetets syfte var att finna de svårigheter som elever uppvisar vid utförandet av kort division, samt vad som karakteriserar deras matematiska diskurs i deras kommunikation. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tänker att det är ungefär som en miniräknare” : En kvalitativ studie i svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vendela Thulin; [2023]
    Nyckelord :ChatGTP; elever; examination; läsförmåga; svensklärare; skrivförmåga textproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet. Materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med nio legitimerade svensklärare och har bearbetats enligt innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2021]
    Nyckelord :Written calculating methods; standard algorithms; algorithms; calculator; working memory; knowledge gap; book of mathematics; beräkningsmetoder; standardalgoritmer; algoritmer; miniräknare; arbetsminne; kunskapsglapp; matematikboken;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER

  4. 4. Covid-19 och matematikundervisning : Hur har den påtvingade fjärr- och distansundervisning på grund av Covid-19 påverkat användningen av digitala verktyg inom matematikundervisningen på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tomas Dehlin; Sofi Häggblom; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; digital tools; distance education; mathematics education; upper secondary school; Covid-19; digitala verktyg; distansundervisning; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Introduction. At the beginning of 2020, Covid-19 developed into a global pandemic, how this global pandemic would affect the Swedish upper secondary school no one knew during the first part of the spring term 2020. The upper secondary school went from traditional teaching to distance and distance education for a short period of time. LÄS MER

  5. 5. Intensivträning i matematik med Vektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gordon; Malin Wideheim; [2020]
    Nyckelord :digitala program; intensivundervisning; matematik; taluppfattning; vektor;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort ett intensivträning för 13-åriga elever i matematiksvårigheter. I vårt arbete som specialpedagog i matematik hjälper vi eleverna i matematiska svårigheter. Vi arbetar direkt med eleven eller hjälper läraren att organisera utbildningen i klassrummet. LÄS MER