Sökning: "miniräknare"
Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade ordet miniräknare.
6. Using Blockchain Technology to Improve Security of Financial Transactions - a Design Proposal
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Blockchain technology is a relatively new research area. Nonetheless, it is surrounded by a great deal of interest due to its promise of heightened security. This project focuses on blockchain technology as applied to the financial industry. LÄS MER
7. Observations on de Bruijn graphs
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH; Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)Sammanfattning : Abstract of chapter 1 For n >= 2 the number of mixing n-step subshifts of finite type (sft) over the alphabet {0, 1} is proven to be at least 15/16 times the number of transitive n-step sfts. A conjecture assumes the latter to be at least 2^(3*2^(n-1)-n). Abstract of chapter 2 The alternating colouring function is defined. LÄS MER
8. Num2Braille : A braille calculator
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis attempts to answer how a “braille-only” calculator can be constructed and what needs consideration. An attempt to create such a device has been made. The underlying purpose is the poor selection of braille devices readily available in the market. LÄS MER
9. Lärares uppfattningar om införandet av programmering i gymnasieskolans matematikämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Vi lever i ett samhälle där datorer och annan digitalteknik blir allt mer central i vår vardag. Sveriges regering har därför ålagt Skolverket att stärka elevernas digitala kompetens. Som en del av detta införs programmering som ett digitalt verktyg i matematikundervisningen både i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER
10. "Men det stämmer inte riktigt med hur svenskarna räknar" : Uppfattningar om skolmatematik och matematikundervisninghos gymnasieelever med utländsk grundskoleutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Denna undersökning syftar till att se vilka uppfattningar gymnasieelever som läst större delen av singrundskoleutbildning i något annat land uttrycker om matematik och matematikundervisning. Genom kvalitativa intervjuer med sex elever från olika delar av världen undersöks elevernas uppfattningar om svensk skolmatematik och matematikundervisning, vilka likheter och skillnader de uttrycker jämfört med sin tidigare skolgång och hur de upplever processen att komma ny med annan förutbildning. LÄS MER