Sökning: "musik på olika språk"

Visar resultat 16 - 20 av 149 uppsatser innehållade orden musik på olika språk.

  1. 16. Språk och musik i samklang- : En undersökning utifrån förskollärares perspektiv på kopplingar mellan musikundervisning och språk.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Musikundervisning; språkutveckling; lärande; lärprocess; verktyg.;

    Sammanfattning : Abstarct Studiens syfte är att belysa förskollärarnes perspektiv på hur musikaliska  och språkliga mål vävs samman i musikundervsiningen i förskolan. De två frågeställningar som studien har utgått ifrån är: Hur beskriver förskollärare de undervisningsmetoder som används för att främja musikaliska och språklig utvecklninhg hos barn i förskolan? Hur beskriver förskollärare kopplingar mellan musikaliska och språkliga mål i musikundervisningen? Utgångspunkter för studien är läroplanens skrivningar om betydelsen av att använda sig av musik, som exempelvis sång och rörelsesånger, för att utveckla barns språ, samt tidagre forskning som belyser kopplingar mellan musikunderisning och barns språk. LÄS MER

  2. 17. SPOTIFY – EN VÄRLD AV LÖFTEN : En kritisk analys av spotifys förmedling av artisters identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Dolores Huremovic; [2021]
    Nyckelord :Spotify; streaming; retorik; plattformisering;

    Sammanfattning : 2018 lanserade musikstreamingtjänsten Spotify den egna plattformen Spotify for artists som riktar sig till artister och möjliggör självständig distribution av musik till plattformen. Där kan artister ladda upp musik utan mellanhänder som skivbolag. LÄS MER

  3. 18. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER

  4. 19. “Det spelar ingen roll om jag sjunger braeller inte, det är inte det som är det viktiga utan det viktiga är att barnen får ut något av det, att det blir ett lustfyllt lärande för dem.” : - Pedagogers uppfattningar om musik som ettverktyg för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andrea Henriksson; Julia Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskola; Lindströms modell; lärande; musik; musikundervisning; pedagogers uppfattningar; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes i syfte att undersöka pedagogers uppfattningar om musik som ett verktyg för barns lärande samt vilka faktorer som påverkar detta arbete. Tidigare forskning visar att musik blir nedprioriterat i undervisningen, på grund av att bland annat pedagoger känner en osäkerhet kring arbetet med musik, samt att andra ämnen såsom språk och matematik prioriteras. LÄS MER

  5. 20. Musik som språkutvecklande verktyg : Hur musik implementeras i förskolan utifrån ett språkutvecklande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Lundberg; Julia Rosin; [2021]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; språkutvecklande verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien presenterar hur förskolebarns språk kan utvecklas med hjälp av musik. Detta görs genom både tidigare forskning, men även av den empiri som insamlats under studiens datainsamlingsprocess. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 9) lyfter att musik ska användas som såväl uttrycksmedel som ett sätt att kommunicera för barnen. LÄS MER