Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. Samma skådespelare, olika språk. Att behärska flera språk: är det en resurs eller ett hinder i mitt sceniska arbete som skådespelare?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Julia Küster; [2023-04-04]
    Nyckelord :språk; musikal; tyska; franska; norska; svenska; skådespelare; verktyg; rollarbete; brytning; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att fördjupa mig i frågor som rör sceniskt karaktärsarbete på olika språk. Jag undersöker utmaningar och möjligheter förknippade med att som skådespelare i det sceniska arbetet gestalta en karaktär på språk som man inte ursprungligen definierar som sitt modersmål. LÄS MER

  3. 3. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares tankar om att använda sig av sång och musik för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Karlsson; Maria Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; musikundervisning; förskollärare; förskola; musik och sång; språkutvecklande verktyg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares tankar kring att använda sig av sång och musik för att främja små barns språkutveckling. Studien utgår från två frågeställningar: på vilka sätt använder förskollärare musik och sång för att stödja barnen i deras språkutveckling och, i vilka situationer sker detta. LÄS MER

  5. 5. Musik och sång i förskolan : förskolepedagogers attityder till musik och sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Sjölin; Johanna Brage; [2023]
    Nyckelord :musik; sång; förskola; pedagoger; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskolepedagogers attityder till musik och sång. Forskning visar att musik och sång utvecklar barns uttrycksformer, språk och matematik. Vidare visar forskning att pedagogers inställning till och kunskaper om musik och sång påverkar hur frekvent de arbetarmed detta område i förskolan. LÄS MER