Sökning: "fear of public speaking"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fear of public speaking.
1. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER
2. Talrädsla : en studie om lärares stöttning av talrädda elever i mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Based on the democratic values that the Swedish curriculum wants to mediate, the aim of thisstudy is to investigate what support pupils with speech anxiety receive and wishes to receivein grade 4-6. This study is a multi-method research - a research that combines qualitative andquantitative methods within the same project. LÄS MER
3. "Redovisning... hjärtat dunkar nästan sönder" : en intervjustudie om talängsliga elever och muntliga presentationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Oral communication has a central function in society. School has therefore a central role to develop students' public speaking. LÄS MER
4. Att lukta på rummet som Göran Persson - En studie om retorikundervisning på yrkesgymnasier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Rhetoric is a vital subject of the Swedish school. It is only taught in the native language in the subject of Swedish but expects the students to be able to present orally in almost every other subject as well. Few Swedish teachers are educated in rhetoric, but all are expected to teach it. LÄS MER
5. Att bli den man kan vara, trots talrädsla? : En intervjustudie om en gymnasieskolas stöd för talrädda elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa en gymnasieskolas stöd i ämnet svenska för talrädda elever, och detta gjordes genom intervjuer med fyra stycken lärare på gymnasienivå. Intresset grundade sig först och främst i det faktum att social fobi är ett vanligt problem bland ungdomar i Sverige och att det är i ungdomen som fobi för sociala sammanhang utvecklas. LÄS MER