Sökning: "muntligt framförande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden muntligt framförande.

  1. 1. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Pogulis; [2023]
    Nyckelord :fear of public speaking; speaking; student perspective; supportive strategies; Swedish; elevperspektiv; muntligt framförande; talrädsla; stöttande strategier; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER

  2. 2. Elevers talängslan inom svenskämnets ramar – En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elina Danielsson; Maja Thunstam; [2022]
    Nyckelord :Muntlighet; muntligt framförande; talängslan; svenskämnet; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån tidigare forskning beskriva elevers talängslan i klassrummet med fokus i svenskämnet i årskurs 7–9. För att besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en systematisk litteraturstudie som innebär att forskaren söker efter litteratur inom ett specifikt område som sedan kritiskt granskas och sammanställs. LÄS MER

  3. 3. "Dom var liksom inte inom en viss fyrkantig ram" : En kvalitativ studie om hur lärare som undervisar i årskurs 3-6 bedömer elevers multimodala texter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Multimodal texts; Assesments; Education; Multimodala texter; Bedömning; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare som undervisar i årskurs 3-6 i grundskolan bedömer elevers multimodala texter i ämnet svenska, för att belysa vilka semiotiska modaliteter som framhålls som betydelsefulla och varför. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. How does the layout of info graphics affect the experience of presentation material? A study conducted for Holmen Paper Braviken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Emma Olin Svensson; Malin Sandell; [2015]
    Nyckelord :Informationsgrafik; presentationsmaterial; design; Holmen; Holmen Paper; Braviken; Powerpoint;

    Sammanfattning : Holmen Paper Braviken har nyligen ändrat sitt produktutbud till viss del, deras kundkrets kommer därför förändras. Braviken vill uppdatera det presentationsmaterial som används vid kundbesök för att skapa en mer intressantväckande känsla samt kunna fokusera sin kommunikation på de delar som anses mer viktiga. LÄS MER

  5. 5. Tyst i klassen - Tysta elevers tankar om blyghet och nervositet i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Cecilia Vintetjärn; [2008]
    Nyckelord :shyness; nervousness; school; pedagogics; anxiety; silence; blyghet; nervositet; skolan; pedagogik; tysthet; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: Silence please: Silent students' thoughts on shyness and nervousness in the classroom. This thesis deals with silent students' thoughts on shyness and nervousness in the classroom. During this study I have been talking to silent students about their experiences of being silent. LÄS MER