Sökning: "musikbranschen"

Visar resultat 6 - 10 av 202 uppsatser innehållade ordet musikbranschen.

  1. 6. Svenska artisters motiv till att starta egna skivbolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ida Bengtsson; Oliver Sjökvist; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; Skivbolag; artistupplevelser; motiv; självständighet; motivation; makt; musikbranschen;

    Sammanfattning : Denna studie belyser varför svenska artister väljer att starta egna skivbolag genom att analysera de tidigare händelser som kan ha gett upphov till motiven artisterna har till beslutet. En artist vill oftast bara fokusera på att skapa musik men när de startar ett skivbolag har de även ett företag att driva vilket ger dem mindre tid till musiken. LÄS MER

  2. 7. De musikteoretiska kunskapernas betydelse : Musikteoretiska kunskaper i förhållande till modern teknik

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Anton Elowson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt genomfördes med syftet att undersöka hur den moderna teknologin i musikbranschen påverkar musikskaparnas musikaliska kunskapsnivå och därigenom deras musikskapande. I fokus låg musikteori kopplat till takt och rytm, något som är väsentligt för i princip alla olika musikstilar. LÄS MER

  3. 8. Nätverksbilder i atypiska nätverk : Fyra fallstudier av indieband och indieartister i den svenska musikbranschen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christoffer Parning Finnson; [2023]
    Nyckelord :nätverk; nätverksbilder; aktörer; resurser; aktiviteter; musikbranschen; indie;

    Sammanfattning : I denna studie föreslås en vidareutveckling av den analysmetod som presenteras av Ramos (2008) och Ramos och Ford (2011) för operationaliseringen av nätverksbilder som analytiskt verktyg. Detta med syfte att undersöka huruvida nätverksbilder som analytiskt verktyg kan användas vid fallstudier i kontexten av atypiska nätverk. LÄS MER

  4. 9. Vilken digital audio workstation använder självständiga musikskapare? : Skiljer valet av digital audio workstation ur ett socialt och designmässigt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Charlie Ramirez Klingberg; [2023]
    Nyckelord :DAW; självständiga musikproducenter; social inverkan; design; yttre faktorer; användarvänlighet;

    Sammanfattning : Med den tekniska utvecklingen inom musikbranschen har digitala audio workstations eller DAWs blivit mer lättåtkomliga för gemene man för att själv kunna produceramusik. I studien används enkät och djupintervjuer som metoder med syfte att undersöka ifall det finns en social inverkan vid valet av DAW. LÄS MER

  5. 10. Upphovsrätt i den digitala musikmarknaden : Tillvägagångssätt vid dubbelskapande och ouppsåtlig efterbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Michael Weidersjö; [2023]
    Nyckelord :upphovsrätt; musikbranschen; digitalisering; plagiering; dubbelskapande; copyright; immaterialrätt; massproduktion; musikjuridik;

    Sammanfattning : Musikbranschen har genomgått ett paradigmskifte på grund av digitaliseringen och möjligen behöver den optimeras för att vara bättre lämpad i den digitala musikmarknaden. Den här studiens målsättning har varit att ta reda på hur upphovsrättigheterna påverkats av denna förändring och fånga upp uppfattningar från yrkesaktiva i musikbranschen. LÄS MER