Sökning: "narrativa verktyg"
Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden narrativa verktyg.
16. Jämförelse av elevtexter : - Metoden ASL jämfört med traditionell läs- och skrivinlärning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra narrativa texter producerade av elever i årskurs 3 undervisade efter traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder, med elever undervisade i enlighet med metoden ASL. Eleverna producerade två texter vardera, en med datorn och en med pennan som skrivverktyg. LÄS MER
17. Att läsa eller icke läsa…? : En litteraturstudie om skönlitteraturens legitimitet i undervisningen i grundskolans åk 7-9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur skönlitteraturen legitimeras i svenskundervisning för årskurs 7-9 utifrån befintlig forskning inom ämnet. Studien tar sin utgångspunkt i följande två frågeställningar: Varför ska elever arbeta med skönlitteratur i skolan? Vad menar forskning att undervisning i skönlitteratur ska utveckla hos eleverna? Eftersom denna studie är en litteraturstudie har aktuell forskning valts ut utifrån bestämda begränsningar. LÄS MER
18. The Rhizo-narrative : Ett nytt fält för narrativa nätverk
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : The Rhizo-narrative är en undersökning som handlar om att kombinera rhizomatik med narrativa strukturer inom datorspel. Vi vill veta hur rhizomatik som verktyg för narrativ påverkar datorspel. Detta uppnår vi genom lekfulla experiment och koncept. LÄS MER
19. Levnadsberättelsen som ett verktyg i en personcentrerad omvårdnad vid demenssjukdom
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Inledning och bakgrund Demenssjukdomar ökar i vårt land och dessa innebär funktionsnedsättningar i en varierande grad och på olika plan under sjukdomsprocessen. Demenssjukdomarna påverkar hela livssituationen för den som är drabbad men också för de närstående. LÄS MER
20. Vilken effekt har lärande genom observation på elevers narrativa skrivande i årskurs 5? En studie av skrivprodukter och skrivprocesser
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Läs- och skrivkunnighet är betydelsefullt för akademisk framgång och social samhörighet. Att barn utvecklar sin skrivförmåga är viktigt och det är därmed angeläget att undersöka hur skrivutvecklingen kan främjas inom skolundervisningen. LÄS MER