Sökning: "nationella prov svenska 2015"
Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska 2015.
16. Hur ser de svenska som andraspråkstexter ut som får A eller E i betyg? : En jämförande och kvantitativ textlingvistisk studie av nationella provtexter från grundskolan årskurs 9
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I det svenska skolväsendet finns två likvärdiga svenskämnen i form av dels svenska och dels svenska som andraspråk. I grundskolans sista årskurs måste samtliga elever delta i ett nationellt prov. LÄS MER
17. Bedöm om - bedöm rätt : Lärdomar från en om- och sambedömningsprocess av elevtexter från nationella provet i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Tidigare ansågs bedömning som ett forskningområde som inte behövde diskuteras, till att idag betraktas som en komplex mark som måste problematiseras. Trots det, finns det mycket begränsad forskning att tillgå kring bedömning i svenska klassrum, vilket har tvingat svenska akademiker att söka svar i utländsk forskning. LÄS MER
18. "Man skulle inte behöva göra sån stor grej av det" : En kvalitativ forskningsintervjustudie om elevers upplevelser av nervositet och stress inför det nationella provet i svenska, årskurs 6.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Sedan införandet, 1932, har standardiserade prov varit föremål för diskussioner och debatter. Under de senaste åren har trenden gått mot ett utökat antal nationella prov (NP). År 2012 infördes NP i årskurs 6 i och med att betyg för årskurs 6 infördes. LÄS MER
19. Utveckling eller förfall? : En longitudinell studie av svenska niondeklassares skrivförmåga
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida det finns någon relevans i påståendet att ungdomar är sämre på att skriva idag jämfört med för tjugofem år sedan. I studien analyseras och jämförs uppsatser ur nationella provet från 1988, 1989, 2010 och 2015 ur ett språkriktighetsperspektiv. LÄS MER
20. Kan kön påverka texters perspektiv och tema? : En jämförande analys av pojkars och flickors texter i det nationella provet i svenska 1 för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den föreliggande studien innefattar en undersökning av flickors och pojkars texter inom det nationella provet i svenska 1 på gymnasiet. Studiens syfte innefattar att utreda vilka val av teman och perspektiv som elever gör och hur det uttrycks i pojkars och flickors texter. LÄS MER