Sökning: "newly hired"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden newly hired.

  1. 11. Arbetsgivares upplevelser och erfarenheter av nyutexaminerade byggnadsingenjörer från Högskolan i Gävle : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Hanna Markusson; Cajsa Blomstedt; [2021]
    Nyckelord :Building engineer; education; employer; return of experience; University of Gävle; interview; quality of education; supervised placement; work experience.; Byggnadsingenjör; utbildning; arbetsgivare; erfarenhetsåterföring; Högskolan i Gävle; intervjustudie; utbildningskvalité; praktik; arbetslivserfarenhet.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Högskolan i Gävle ska granska och utveckla utbildningen för byggnadsingenjörer. I dagsläget saknas underlag som beskriver vad arbetsgivare inom byggbranschen efterfrågar av en nyutexaminerad byggnadsingenjör. Arbetsgivare kan därför bidra med underlag till arbetet med att omforma byggnadsingenjörsprogrammet. LÄS MER

  2. 12. Att gå från "outsider" till "insider" : En intervjustudie om nyanställdas socialisationsprocess under oplanerat arbete på distans

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotte Vikberg; Linn Paulsson; [2021]
    Nyckelord :distansarbete; digitalt arbete; introduktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur nyanställda medarbetare upplever delaktighet, lärande och identitetsskapande med sin arbetsplats när socialisationsprocessen sker oplanerat på distans. Syftet preciseras i följande frågeställningar: hur upplever medarbetare som introduceras på distans sina relationer till kollegor? Vilka upplevelser har medarbetarna av kommunikationen med kollegor när arbetet sker på distans? Samt hur upplever medarbetare sina möjligheter till informellt lärande under distansbaserade förutsättningar? Empirin som ligger till grund är material från sju halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Kvalitetssäkrad kompetensöverföring till nyanställda : Ett förbättringsarbete kring introduktion och upplärning i tillverkande industri

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Isabella Fernström; Mia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :introduction; training; new employees; standardized working method; Job Instructions; learning curve; introduktion; upplärning; nyanställda; standardiserat arbetssätt; Job Instructions; inlärningskurva;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of this study is to examine how a constructive introduction and training can be executed for new employees. Based on the purpose there has been two research questions formulated. LÄS MER

  4. 14. Ny på jobbet? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställdas upplevelse av socialisation inom den privata sektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Jasemin Bavey; [2021]
    Nyckelord :Organizational socialization; new employment; introduction; organizational culture; Organisatorisk socialisation; nyanställning; introduktion; organisationskultur;

    Sammanfattning : Att påbörja en ny anställning kan upplevas som en utmaning där känslor som glädje och förväntan kan förekomma, men även osäkerhet och stress. Det finns flera faktorer som påverkar upplevelsen för den nyanställde eftersom organisationer arbetar olika med introduktionsprogram vilket i sin tur har en påverkan på den nyanställdes möjlighet till organisatorisk socialisation. LÄS MER

  5. 15. Arbetsgivares syn på nyutbildade maskinförares yrkeskunnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

    Författare :Ludvig Strandberg; [2021]
    Nyckelord :Intervjuer; lärandemål; maskinförare; kompetensområden;

    Sammanfattning : I Sverige finns idag 18 gymnasieskolor som erbjuder en utbildning för de som vill bli skogsmaskinförare. Utbildningarna regleras av skolverkets gemensamma lärandemål som syftar till att utveckla elevens förmåga att framföra och underhålla skogsmaskiner, hantera virke och utföra skogsvårdsåtgärder. LÄS MER