Sökning: "nyanlända invandrarbarn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden nyanlända invandrarbarn.

  1. 1. Nyanlända flykting- och invandrarelever. En studie om skolintroduktion och undervisning på tre skolor i västra Sverige.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Ahola; [2009]
    Nyckelord :Nyanländ; flykting- och invandrarelev; skolintrod;

    Sammanfattning : SyfteAtt undersöka syn på kunskap och lärande som framträder och förmedlas gällande skolintroduktion och under-visning av nyanlända flykting- och invandrarbarn med fokus på grundskolans senare år.• Hur ser skolintroduktionen för nyanlända flykting- och invandrarelever ut på de studerade skolorna?• Hur organiserar och bedriver de studerade skolorna undervisningen i förberedelseklass?• På vilka sätt kommer de nyanlända flykting- och invandrarelevernas modersmål in i undervisningen?• Hur förhåller sig skolledarna och pedagogerna till användning av modersmål i den introducerande undervis-ningen?Metod och materialKvalitativa intervjuer har gjorts med tre skolledare och tre pedagoger i förberedelseklasser. LÄS MER

  2. 2. Sex förskollärares tankar om integration av nyanlända barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lise-Lotte Andersson; Pia Möller Heikkilä; [2008]
    Nyckelord :Mångfald; Invandrarbarn; Förskolan; Tvåspråkighet i förskolan;

    Sammanfattning : Förskolan är ofta den första kontakten som nyanlända barn får med det svenska samhället. Därför har förskolan en viktig uppgift att fylla i mottagandet av nyanlända barn och deras familjer. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) betonar vikten av att ge barn med utländsk bakgrund stöd i utvecklandet av en dubbel kulturtillhörighet. LÄS MER

  3. 3. ”Dom som mår dåligt måste få må bra” : En studie av skolintroduktionen för nyanlända flykting – och invandrarbarn på två skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maj-Britt Johnsson; Lana Dervisic; [2007]
    Nyckelord :PTSD; Trauma; School Introduction; Preparatory class; Refugee Children;

    Sammanfattning : Subject: The Teacher Training Programme, Degree Project in Educational Sciences Södertörn University College Autumn Term, 2006 This study titled, Those who feel worst, need help to feel better, is a Degree Project in Educational Sciences for the Teacher Training Programme at Södertörn University College. The purpose of this study is to find out how school introduction for newly arrived refugee children is organized in two schools, considering the fact that many refugee children can suffer from PTSD, Post Traumatic Stress Disorder. LÄS MER

  4. 4. En fallstudie av grekernas boendeintegration i Gislaveds kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Vlora Kabashi; [2007]
    Nyckelord :Boendeintegration; boendesegregation; integration; invandring;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör grekernas boendeintegration i Gislaveds kommun. Gislaveds kommun ligger i ett kommunikationsstråk till Borås, Göteborg, Jönköping, Halmstad och Växjö. Grekerna i centralorten Gislaved och i orten Anderstorp kom till Sverige som arbetskraftsinvandrare under 1960 och 1970- talet. LÄS MER

  5. 5. Om invandrarföräldrars medverkan i sina barns val av studier eller yrken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Aldiana Hajdarpasic; Melinda Ragó; [2006]
    Nyckelord :gymnasievalet; invandrarbarn; invandrarföräldrar; medverkar;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är dels att undersöka hur invandrarföräldrar medverkar i sina barns val av studier/yrken och dels att ta reda på vilket sätt det faktum att de är invandrare begränsar eller främjar deras medverkan i barnens val av gymnasier. Vi ville undersöka på vilket sätt föräldrarnas bakgrund och kunskaper om det nya samhället och skolsystemet är väsentliga i deras medverkan i barnens val av studier. LÄS MER