Sökning: "nyhetsskapande"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet nyhetsskapande.

  1. 1. Utspelstratt och nyhetsjakt – en kvalitativ intervjustudie av relationen mellan journalister och politiker/pressekreterare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Rufus O Jägemar; Hampus Rundberg; [2014-02-11]
    Nyckelord :organisatoriska strukturer; professionalisering; möjligheter till påverkan; makt; maktbalans; utbytesmodellen; nyhetsförvaltning; politiker; journalister; PR; normer; pressekreterare; ideal; dagordning; nyhetsagendan; nyhetsskapande;

    Sammanfattning : In this study we have explored and investigated how journalist experience the relationship with politicians/press secretaries in the making of political news. The study examines how journalists see the balance of power between them and their political sources in the setting of the news agenda. LÄS MER

  2. 2. Journalistik 2.0 : Om journalistens upplevelse av medborgarnas inverkan på tidningarnas innehåll

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Hannah Fryklund; Stefanie Myrin; [2013]
    Nyckelord :Konvergenskultur; deltagande journalistik; källor; nyhetsskapande;

    Sammanfattning : Title: Journalism 2.0: About the journalist's perspective on citizen participation and its influence on the news content. LÄS MER

  3. 3. De (o)beroende affärsnyheterna : - PR-konsulternas del i den nyhetsskapande processen

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Olov Nordin; Amy Rudbäck; [2012]
    Nyckelord :PR; journalistik; nyhetsproduktion;

    Sammanfattning : Följande uppsats tar avstamp i den kritik som har riktats mot traditionella studier av nyhetsproduktion, kritik som till mångt och mycket bottnar i att skapandet av nyheter inte är en autonom institution utan snarare en process som berörs av många intressenter, i vilken PR-konsulter utgör en vital, outforskad del. Syftet med denna studie är att söka svara på vilka ekonomiska, etiska, organisatoriska och journalistrelaterade grundvalar PR-konsulter deltar i den nyhetsskapande processen, och genom att göra det bidra till det diskursteoretiska perspektivet och utöka förståelsen för hur nyheter skapas. LÄS MER