Sökning: "observation barn autism"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden observation barn autism.

  1. 6. Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Randi Kallesten; [2014-04-10]
    Nyckelord :autism; högfungerande autism; Asperger syndrom; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. LÄS MER

  2. 7. ”Hästarnas hovar sjunger när de går.” : En studie om barn med autism och deras utveckling med hästar och ridning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annika Bruhn Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Autism; hästar; KASAM; motivation; ridterapi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några pedagoger, som arbetar med barn i autismspekrat, uppfattade hur barnen/ eleverna utvecklades fysiskt, kunskapsmässigt och socialt genom relationen till hästar och ridning. Fyra pedagoger har intervjuats, en observation som fullständig observatör har genomförts och innehållet i två hästböcker har studerats. LÄS MER

  3. 8. Kommunikation och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paul Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :autism; avvikande; interaktionistiskt; sociokulturellt; utanförskap;

    Sammanfattning : Detta handlar i grunden om fyra elever, mellan 10 och 14 år som är diagnostiserade autism. Syftet med det här examensarbetet är, att med inriktning på vardagliga situationer där barn och ungdomar diagnostiserade autism ingår i, utreda och identifiera grupp- och organisationsrelaterade problem, vilka lyfter fram och förstärker ett avvikande beteende. LÄS MER

  4. 9. Att leka eller inte leka/ Lek och drama som kommunikation för barn med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gudrun Lodin; [2006]
    Nyckelord :autism; drama; lek; kommunikation; samsyn;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att belysa lekens betydelse i träningsskolan samt hur personalens syn på lek som kommunikation påverkar när det gäller barn i svårigheter.Arbetet inleds med en teoretisk översikt om lekens vara eller inte vara samt lekteorier. LÄS MER