Sökning: "observera en lektion"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden observera en lektion.

  1. 6. Barn i behov av särskilt stöd : Samspel mellan barn och pedagoger inom skolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Jernberg; Heidi Gillgren; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd samspelar med andra barn och pedagoger inom skola och grundsärskola. Som metod har vi valt att observera två barn i olika åldrar, samt intervjua föräldrar och pedagoger. Deltagarna som medverkar i studien är förknippade med våra gamla arbetsplatser. LÄS MER

  2. 7. "Ja, de' blir så mycke' bättre" : En självobservation om att engagera funktionsnedsatta i ensembleverksamhet med hjälp av olika semiotiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Hanna Zätterman; [2015]
    Nyckelord :Learning disabilities; multimodal perspective; semiotic resources; ensemble situations; music teacher; self-observation; Funktionsnedsättning; multimodalt perspektiv; semiotiska resurser; en-sembleverksamhet; musiklärare; självobservation;

    Sammanfattning : I denna studie har jag genom att observera mig själv utforskat hur jag som blivande musiklärare undervisar vuxna, som har funktionsnedsättningar, i ensemble. Syftet har varit att undersöka vilka semiotiska resurser jag använder mig av då jag undervisar, hur de används och hur de förändras under arbetets gång. LÄS MER

  3. 8. Resurser för lärande. En kvalitativ studie om lärande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofi Hagbyhn; Therese Andersson; [2014]
    Nyckelord :Appropriering; Medierande; Sociokulturellt perspektiv; Npf- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteVi möter varje dag elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som har olika former av psykisk ohälsa. Det är viktigt för alla professioner inom skolans värld att ha god grundläggande kunskap om bemötande och förståelse för problematik som kan finnas hos dessa personer. LÄS MER

  4. 9. Vi har skapat vår egen Reading Recovery : En fallstudie om hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; Nya Zeeland; Rainbow Reading; Vägledd läsning;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta arbete var att nå kunskap hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter. För att besvara syftet använde jag mig av frågeställningarna: Hur uppmärksammar pedagogerna att en elev har läs- och skrivsvårigheter? Vilka metoder använder pedagogerna när de arbetar med läs- och skrivsvårigheter? Jag ville också veta vad pedagogerna hade för tankegångar när det kom till ett programmet Reading Recovery, som används på många skolor på Nya Zeeland. LÄS MER

  5. 10. Elevers lust för matematik – en undersökning inom waldorfpedagogiken och den mer traditionella pedagogiken

    C-uppsats,

    Författare :Aina Bengtsson; Angelica Andersson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; lärandemål; kompetensmål; waldorfpedago;

    Sammanfattning : Många internationella undersökningar visar att svenska elevers matematikkunskaper blir allt sämre. Vi blevnyfikna på orsaken till detta. Vårt syfte med undersökningen var att titta på vilka mål medmatematikundervisningen pedagoger från två olika pedagogiker uttrycker, och hur dessa återspeglas i derasundervisning. LÄS MER