Sökning: "outdoor"

Visar resultat 36 - 40 av 2715 uppsatser innehållade ordet outdoor.

  1. 36. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Erik Lundqvist Otterhed; [2023-10-19]
    Nyckelord :Outdoor education; nature science; curiosity; forest; outdoor learning; naturvetenskap i fritidshem och utforskande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER

  2. 37. Behaviours of older adults in urban outdoor environments during warm days

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Sandra Lujic; [2023-08-18]
    Nyckelord :Older adults; urban outdoor environments; behaviour; preferences; thermal comfort;

    Sammanfattning : As a result of climate change, heat waves are expected to increase in frequency, duration, and severity, which is particularly threatening to the urban population. Vulnerable groups, including the older population, are more likely to be affected by adverse health effects due to heat exposure. LÄS MER

  3. 38. Perception of urban blue-green infrastructure during winter in Gothenburg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Mikaela Torell; [2023-08-17]
    Nyckelord :perception; greenery; water; urban environment; recreation;

    Sammanfattning : Life in urban settlements is often associated with insufficient physical activity and continuous stress. By implementing blue-green infrastructure (BGI) consisting of parks, trees, ponds, and rain gardens, amongst others, recreational values can be provided for the residents. LÄS MER

  4. 39. Trygga Komarken? En studie av sambandet mellan utomhusmiljöns utformning och invånarnas upplevda trygghet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Hugo Egnell; Fredrik Aronsson; [2023-06-30]
    Nyckelord :”Stadsplanering”; ”fysisk planering”; ”upplevd trygghet”; ”utomhusmiljö”; ”Komarken”; ”modernistisk planering”; ”miljonprogrammet”; “Urban planning”; “physical planning”; “perceived safety”; “outdoor environment”; “Komarken”; “modernist planning”; “the million programme”;

    Sammanfattning : Trygga boendemiljöer är en hörnsten i socialt hållbara samhällen och enligt de globala målen i Agenda 2030 att betrakta som en mänsklig rättighet. Tidigare forskning, som primärt haft ett fokus på socioekonomiskt utsatta områden företrädesvis i storstadsområden, har påvisat ett samband mellan den fysiska utformningen av bostadsområden och invånarnas upplevda trygghet. LÄS MER

  5. 40. Fältstudier i biologi på gymnasiet. Gymnasielärares svar på frågorna vad, hur och varför kopplat till momentet fältstudier.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Ellinor Lindelöf; [2023-06-12]
    Nyckelord :Fältstudier; biologi; gymnasiet; gymnasielärare; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Abstract This thesis examines the purpose of field studies in high school biology from the perspective of teachers in relation to earlier research. The study is based on qualitative interviews with five teachers and focuses on the didactic questions what, how and why regarding field studies, as well as questioning the term “field studies”. LÄS MER