Sökning: "pedagogiska problem i förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden pedagogiska problem i förskolan.
6. Tystnadskultur i förskolan : När vuxna kränker barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Trots den lag som säger att inget barn i förskolan ska utsättas för vuxenkränkningar, talar både pedagogers erfarenheter och statistik för att detta förekommer. Detta problem ligger till grund för syftet med denna studie som är att bryta tystnaden kring ämnet och fördjupa förståelsen om varför kränkningar mot barn i förskolan sker - i hopp om att det kan verka förebyggande. LÄS MER
7. Så påverkar upplevelsen av delaktighet och inflytande förskolepersonals arbetsrelaterade hälsa : En enkätstudie om några förskolepersonals egna upplevelser
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I denna enkätstudie som genomförts på nitton personer som arbetade inom förskolan, kom det fram att förskolepersonal upplevde att de arbetade utefter upplevda förväntningar där de prioriterade sina kollegors och barnens hälsa framför sin egen. Det kom även fram att några av dem hade svårt att koppla av från sitt arbete när de kom hem och var lediga eller sjuka. LÄS MER
8. Betydelsen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö : En studie om åtta förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de upplever att den pedagogiska inomhusmiljön påverkar barns lärande. Studien är en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjufrågor som genomfördes med åtta förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER
9. Det är en blick : Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det finns barn i förskolan som varken pratar med förskolepersonalen eller med de andra barnen trots att de pratar med vårdnadshavarna och i hemmet utan problem. Detta betecknas som ett ångestsyndrom och benämns selektivmutism (SM). Det här kan innebära att de kommer efter i sin sociala utveckling och riskerar utanförskap. LÄS MER
10. Resurspedagog i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera vilka uppfattningar om specialpedagogik som framkommer när en förskola ansöker om resurspedagog. Syftet med uppsatsen är även att studera hur en resurspedagog används på förskolan i Malmö, vilka arbetsuppgifter resurspedagogen har samt vilka uppfattningar som framkommer i beskrivningen av rollen. LÄS MER