Sökning: "pedagogiska problem i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade orden pedagogiska problem i förskolan.

  1. 21. Förskollärares användning av digitala verktyg i pedagogiskt syfte : En intervjustudie på en IKT-pilotförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Carina Westerlund; Ylva Alftberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; digitala verktyg; applikationer; lärande; artefakt; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare på en IKT-pilotförskola förstår hur digitala verktyg och applikationer (appar) kan användas för att påverka barns lärande, samt vilken digital kompetens de anser att barnen ska få möjlighet att utveckla. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: 1) Hur ser förskollärarna på hur digitala verktyg och appar påverkar barns lärande? 2) Vilket kunnande hos barnen är det som förskollärarna anser är viktigt att ha för att kunna möta samhällets ökade krav på digital kompetens? I studien används semistrukturerad gruppintervju på en IKT-pilotförskola. LÄS MER

  2. 22. Fysik och Teknik i förskolan : Barnens diskussion om fysikaliska och tekniska fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Bjuhr Dorotea; [2017]
    Nyckelord :communication; kids; physics; preschool; teamwork; technology; barn; förskola; fysik; kommunikation; samspel; teknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barnen i förskolan diskuterar sina kunskaper i ämnena fysik och teknik, samt om de använder fysikaliska och tekniska fenomen när de försöker att lösa ett konstruktionsproblem. Studien är utförd på en förskola i ett brukssamhälle i Sverige där fjorton barn i ålder 3 till 6 år deltog. LÄS MER

  3. 23. Könsnormer i den thailändska förskolan : En undersökning om förskolepedagogers sociokulturella perspektiv och förhållningssätt kring flickor och pojkar i den thailändska förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ying Yodphongsa; [2017]
    Nyckelord :Pre-school; Thailand; gender equality; gender norms; social constructionism; Förskola; Thailand; jämlikhet; könsnormer; sociala konstruktioner.;

    Sammanfattning : Ändamålet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur förskolepedagoger bemöter flickor och pojkar i Thailand samt att bidra med kunskap om genus och könsnormer i den thailändska förskolan. I avsikt att få en ökad förståelse för konstruktioner kring könsnormer i den thailändska förskolan har jag rest till norra Thailand för att besöka två förskolor. LÄS MER

  4. 24. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Monemar; Christina Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :mathematics; play; learning; national math standards; schoolification; commitment; matematik; lek; lärande; läroplansmål; skolifiering; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare beskriver relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik. Ur ett sociokulturellt perspektiv ses leken ha stor betydelse för barns lärande. LÄS MER

  5. 25. Lava, Lego, Lasersvärd : En fallstudie om barns samarbete i digitala spel på förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Ek; [2017]
    Nyckelord :IKT; IT; Digitala Spel; Spel; Gaming; Dator Förskola; Digital Förskola; Samspel; Samarbete; Minecraft;

    Sammanfattning : Tillämpningen av information- och kommunikationsteknik i förskoleverksamheten är idag vanligt förekommande, inte minst genom datoranvändning. En del av just datoranvändning på förskolan är barnens bruk av olika slag digitala spel. LÄS MER