Sökning: "pedagogiska problem i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden pedagogiska problem i förskolan.

  1. 11. Allas rätt att bli sedd : En studie om pedagogers kunskaper om och erfarenheter av likabehandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maja Grankvist; [2019]
    Nyckelord :Dialogue; Accommodated; Violation; Equality and Values; Dialog; diskrimineringsgrund; kränkning; likabehandling; normer.;

    Sammanfattning : The focus of the study is equal treatment and equality work in preschool where the aim of the study was to increase knowledge about what experiences and knowledge there are among the preschool´s educators based on two different preschool manager´s areas. It is a qualitative study where the method has been to interview six individual educators, from five different preschools in two different principal areas in a municipality in central Sweden. LÄS MER

  2. 12. Vad är meningen? : Om tid för omsorg och berättelser i den målstyrda förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2019]
    Nyckelord :posthumanism; practical knowledge; preschool; care; meaning; time; matter; quality; new public management; posthumanism; praktisk kunskap; förskola; omsorg; mening; tid; materia; kvalitet; målstyrning;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöker jag det i förskolan bärande begreppet ”mening”, i diskussion med ett antal andra texter. Utgångspunkten är att förstå ”meningen” som den kommit att beskrivas i en poststrukturell och postmodern teorivärld, det vill säga (delvis) språkligt konstruerad och kontextuell. LÄS MER

  3. 13. Litar de på min kompetens? : En bra dialog och lagom mycket föräldrainflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Pettersson; [2019]
    Nyckelord :preschool; competence; relationship; collaboration; influence; communication; förskola; kompetens; relation; samarbete; inflytande; kommunikation;

    Sammanfattning : This essay is based on three self-experienced stories that shares the problem of parents showing a lack of trust in my experience and competence (as a teacher). The first story highlights how the parents have opinions regarding what outdoor clothes a child is wearing just by seeing a photo in the preschools blog. LÄS MER

  4. 14. Barngruppens storlek, ett problem? Hur pedagoger uttrycker sig kring barngruppens storlek och när det blir ett problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Karabiber; Fatma Yagci; [2019]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; kvalitet; läroplan; miljö; personaltäthet; personalkompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger uttrycker sig kring barngruppens storlek och när det blir ett problem. Detta för att förstå hur förskollärarna kan skapa möjligheter och villkor till barns utveckling samt erbjuda en likvärdig utbildning till alla barn trots barngruppens storlek. LÄS MER

  5. 15. "Man kan inte alltid trolla med knäna" Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; Förhållningssätt; Lärmiljö; Motivation; Observation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bergstrand, Anna (2019) ”Man kan inte alltid trolla med knäna”- Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER