Sökning: "språkutveckling konsekvenser"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden språkutveckling konsekvenser.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Hur kan man främja andraspråkselevers läs- skriv- och språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cassandra Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Litteracitet; Läsförståelse; Lässtrategier; Nyanlända; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att fördjupa kunskapen om vilka metoder eller strategier som kan användas för att andraspråkselever ska kunna utveckla sin litteracitet på bästa möjliga sätt. Det framgår i frågeställningen vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå om man undervisar andraspråkselever samt nyanlända utan behörighet. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna upplevelser om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Johansson; Ellen Kindblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn; flerspråkighet; modersmål; vårdnadshavare; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie kommer behandla hur flerspråkigheten bemöts i förskolan samt olikautmaningar förskollärare upplever i arbetet med flerspråkighet. I tidigare forskninghar det framkommit att det finns en osäkerhet när det kommer till flerspråkighet iförskoleverksamheten. LÄS MER