Sökning: "pennan"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet pennan.

  1. 1. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Hellgren Franzén; [2023]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; texttriangeln; berättande texter; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Pennan mot pistolen: En kritisk studie av brottet involverande av en underårig i brottslig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Anna Falk; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; criminal law; kriminella nätverk; criminal networks; kriminaliseringsprinciper; ultima ratio; osjälvständiga brottsformer; anstiftan; stämpling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Från och med den 1 juni 2023 är det straffbelagt att involvera en underårig i brottslig verksamhet genom 16 kap. 5 a § brottsbalken. LÄS MER

  3. 3. Skrivverktygens betydelse i en digitaliserad skola : En systematisk litteraturstudie om skrivverktygets betydelse i lågstadiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Stephanie Gustafsson; Camilla Lövgren; [2023]
    Nyckelord :skrivinlärning; digitala verktyg; papper och penna; lågstadiet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skrivundervisningen utmanas i skolor runt om i landet och internationellt idag, där handskriften håller på att marginaliseras. I handskriften finns vår identitet som utmanas när digitala verktyg ska användas i skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; Skrivande för hand; Skrivlust; Skrivundervisning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER

  5. 5. Det digitala skrivandet och handskrivandet i tidig skrivinlärning : En litteraturstudie om vad som händer i den tidiga skrivinlärningen när elever skriver för hand eller med digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lovisa Hultman; Nathalie Benitah; [2023]
    Nyckelord :handskrivande; digitala skrivverktyg; motorik; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen blir en allt större del av vårt samhälle vilket även har influerat den tidiga skrivundervisningen i skolan där handskrivande och det digitala skrivandet i olika grad används i det tidiga skrivandet. Lärare behöver ta ställning till när och hur mycket de två skrivverktygen ska användas i den tidiga skrivundervisningen, då läroplanen Lgr22 menar att båda ska läras ut. LÄS MER