Sökning: "progressiv pedagogik dewey"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden progressiv pedagogik dewey.

  1. 1. “Jag hade sagt att det är mycket viktigt faktiskt, framtiden går i detta spår” : En studie om förskollärares syn på digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cazandra Lövander; Lydia Selberg; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; framtiden; förskola; förskollärare; läroplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att förstå förskollärares syn på digitala verktyg och tillämpning i verksamheten. Schrievers olika begrepp samt en utbildningsfilosofisk text av Dewey används som teoretiska perspektiv för studien. Dessa begrepp hjälper vid tolkning av det insamlade empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Högstadieelevers visualiserade framtidsdrömmar, eller Zlatan sätter den i krysset

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marita Lukkari Lekman; Peter Waldenström; [2014-04-03]
    Nyckelord :Framtidsdröm; Visualisera; Genus; Jag-eller viperspektiv; Måluppfyllelse; Bildanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen var att med utgångspunkt från högstadieelevers teckningar undersöka deras framtidsdrömmar utifrån olika perspektiv. Vi valde fyra frågeställningar att utgå ifrån och den första var om det fanns någon skillnad på framtidsdrömmar med avseende på ålder (åk 7, 8 och 9). LÄS MER

  3. 3. Experiential Learning - ett metodiskt arbetssätt för den svenska skolan!?? : En komparativ studie av den 'nya' svenska skolan och det alternativmetodologiska arbetssättet Experiential Learning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :David Malmliden; [2005]
    Nyckelord :Den svenska skolan; Experiential Learning; alternativ pedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; dramaturgi;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att utreda ”om” och ”i vilken utsträckning” som Experiential Learning (EL) går i linje med dagens svenska skola. Med avgränsning till gymnasieskolan var syftet därför att relatera Experiential Learning gentemot de dokument som ligger till grund för dagens svenska gymnasieskola, nämligen: ’Skollagen’, ’Läroplanen för de frivilliga skolformerna’ (Lpf 94) och Läroplanskommitténs betänkande ’Skola för bildning’ (SOU 1992:94). LÄS MER