Sökning: "progressiv pedagogik"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden progressiv pedagogik.

  1. 21. Experiential Learning - ett metodiskt arbetssätt för den svenska skolan!?? : En komparativ studie av den 'nya' svenska skolan och det alternativmetodologiska arbetssättet Experiential Learning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :David Malmliden; [2005]
    Nyckelord :Den svenska skolan; Experiential Learning; alternativ pedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; dramaturgi;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att utreda ”om” och ”i vilken utsträckning” som Experiential Learning (EL) går i linje med dagens svenska skola. Med avgränsning till gymnasieskolan var syftet därför att relatera Experiential Learning gentemot de dokument som ligger till grund för dagens svenska gymnasieskola, nämligen: ’Skollagen’, ’Läroplanen för de frivilliga skolformerna’ (Lpf 94) och Läroplanskommitténs betänkande ’Skola för bildning’ (SOU 1992:94). LÄS MER

  2. 22. Den förmedlande läraren : en snart utdöd dinosaurie?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Stig Lagerfjärd; [2004]
    Nyckelord :Education; Pedagogik; förmedlingspedagogik; katederundervisning; progressiv pedagogik; elevaktiverande pedagogik; pedagogik; lärarroll;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka förmedlingspedagogikens användbarhet i pedagogiskt arbete genom studerande av aktuell litteratur och intervjuer med fyra gymnasielärare. Den behandlade litteraturen var inriktad på fördelar och nackdelar med förmedlingspedagogik samt vilka krav som ställdes på lärare i dagens och framtidens samhälle. LÄS MER

  3. 23. Progressiva ideal och essentiell praktik : Vuxenstuderandes upplevelser av kommunal gymnasial utbildning ur ett utbildningsfilosofiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrik Hegender; [2003]
    Nyckelord :Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vuxenstuderandes beskrivningar av lärmiljön avseende pedagogiska arbetssätt, examinationsformer och lärare-deltagare-relationen samt att tolka och analysera den beskrivna lärmiljön med hjälp av utbildningsfilosofi och kunskapstaxonomi. Studien gjordes inom ett utbildningsprojekt inom kommunal gymnasial vuxenutbildning. LÄS MER