Sökning: "punktuellt förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden punktuellt förhållningssätt.
1. ”De tysta kommunikationerna behöver betyda lika mycket som det som skriks i örat på en av någon som är tre” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen ur ett förskollärarperspektiv. Studien genomfördes genom semistrukturerade och analyserades ur ett relationellt och punktuellt perspektiv. LÄS MER
2. Tid, tillgång och tillit : En kvalitativ studie om skolan som en skydds- och riskfaktor för elever som har ett normbrytande beteende.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER
4. Relationer skapar trygghet : En kvalitativ studie om professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp
Kandidat-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet och arbetet med sexuellt utnyttjade barn. Studiens teoretiska ansats är relationellt och punktuellt perspektiv eftersom perspektiven kan synliggöra professionellas förhållningssätt i arbetet med barn. LÄS MER
5. "Den som ansvarar för samlingen får själv bestämma vad det ska vara för innehåll" : Förskollärares arbete för barns delaktighet och inflytande i samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur förskollärare arbetar med barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingssituationer. Forskningsfrågan som tillämpades för att uppnå studiens syfte var ”hur beskriver förskollärare sitt arbete i samband med samlingen?. LÄS MER