Sökning: "punktuellt"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet punktuellt.

  1. 6. "Den som ansvarar för samlingen får själv bestämma vad det ska vara för innehåll" : Förskollärares arbete för barns delaktighet och inflytande i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Fanny Sundbom; Linnea Visuri; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur förskollärare arbetar med barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingssituationer. Forskningsfrågan som tillämpades för att uppnå studiens syfte var ”hur beskriver förskollärare sitt arbete i samband med samlingen?. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares delaktighet i barns fantasilek : "En fingertoppskänsla"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hjertqvist Nina; Angélica Persson; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; imaginary play; participation; punctual perspective; relational perspective; intersubjectivity; Förskollärare; fantasilek; delaktighet; punktuellt respektive relationellt perspektiv; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram olika aspekter av förskollärares erfarenheter av att delta i barns fantasilek. Studien avser även att undersöka hur förskollärare blir och är delaktiga i barns fantasilek, samt hur detta påverkar hur lärandet tar sig uttryck. LÄS MER

  3. 8. Lärares ledarskapshandlingar : En kvalitativ studie om hur lärares ledarskapshandlingar påverkar eleven i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mari Khamo; Melanie Ani; [2021]
    Nyckelord :Ledarskapshandlingar; struktur; tydlighet; tjänande ledarskap; punktuellt ledarskap; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om F-3 lärares upplevelser av derasledarskapshandlingar i klassrummet för att skapa ett gott klassrumsklimat. Metoden somanvänts är kvalitativ och de teoretiska perspektiven som hjälp oss att tolka vår empiri, är derelationella och punktuella perspektiven. LÄS MER

  4. 9. Barn med svårigheter eller barn i svårigheter? : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares olika tankar kring barn i behov av stöd i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Fäldt; Linda Selander; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; inkludering; relationellt; punktuellt; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur olika förskollärare och barnskötare beskriver barn i behov av stöd samt vad de anser att de får för förutsättningar att kunna möta dem i utbildningen. Studien tog sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv men där även ramfaktorteorin lyftes in. LÄS MER

  5. 10. ”Man får göra så gott man kan”- en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Estelle Amundrud; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. Studien utgår ifrån ett relationellt-, punktuellt-, dilemma- samt sociokulturellt perspektiv. LÄS MER