Sökning: "punktuellt"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet punktuellt.

  1. 21. ”Jag ska gå och akta mig för att trilla i älven” Om pseudosamordningen gå och verba med sekventiell betydelse i ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Arvid Werkelin; [2013-06-26]
    Nyckelord :pseudosamordning; konstruktionsgrammatik; verbsamordning;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om pseudosamordning med gå i förstaledet. Den fokuserar i första hand på de samordningar där relationen mellan verben är sekventiell, d.v.s. LÄS MER

  2. 22. Det professionella samtalet på individens nivå. : En socialpsykologisk studie om betydelsen av gemensam förståelse i samtal mellan arbetsförmedlare och unga arbetslösa.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Pettersson; Cecilia Hansson; [2013]
    Nyckelord :social dynamik; professionella samtal; intressekonflikt; institutionell; arbetslösa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken betydelse den sociala dynamiken har för ett framgångsrikt samtal mellan unga arbetslösa och arbetsförmedlare. Undersökningen bygger på kvalitativ metod och består av genomförda intervjuer och observationer på Arbetsförmedlingen, där sex arbetslösa ungdomar och två arbetsförmedlare responderade. LÄS MER

  3. 23. Hagaskolan, en reflekterande och medveten skola : hur organisationskulturen kan påverka ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Emma Hallin; Linda Samuelsson; [2013]
    Nyckelord :socialpsykologi; organisationskultur; grupprocesser; etik; bemötande; pedagogik;

    Sammanfattning : Abstrakt Med ett socialpsykologiskt perspektiv och hermeneutisk ansats är syftet med denna studie att undersöka hur en skolas organisationskultur påverkar ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever. Vi intervjuade tio pedagoger inom ett lärarlag på Hagaskolan i Varberg. LÄS MER

  4. 24. Tidiga insatser i förskolan : För barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Atte; [2013]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; Förskola; Normalitet; Avvikelse; Beteendediagnoser; Tidiga insatser; Relationellt och punktuellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och hinder som förskollärare upplever i det tidiga, förebyggande arbetet med fokus på barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende. Syftet är också att belysa när pedagoger i förskolan upplever att barn är problemskapande. LÄS MER

  5. 25. Tidiga insatser för barn och elever i förskola och grundskolans tidiga år : En dubbelbottnad problematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mia Ross Axelsson; [2013]
    Nyckelord :Tidiga insatser; förskola; grundskola; särskilt stöd; föräldrar; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av tidig identifiering och tidiga insatser i förskola och grundskolans tidiga år . Studien har baserats på fem semistrukturerade intervjuer med pedagoger inom förskola, förskoleklass och grundskolans lägre år, anställda inom samma enhet med ett flerårigt samarbete bakom sig. LÄS MER