Sökning: "punktuellt"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade ordet punktuellt.

  1. 16. Skapa möjligheter för alla - en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marinda Lloyd; Carina Norin; [2015]
    Nyckelord :attribution; bemötande; didaktik; förhållningssätt; intersubjektivitet; relationellt och punktuellt perspektiv; utmanande beteende;

    Sammanfattning : AbstractLloyd, Marinda & Norin, Carina (2015). Skapa möjligheter för alla – en studie om pedagogers uppfattningar av utmanande beteende och didaktiska utmaningar i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 17. Elevhälsans arbete med elever med psykisk ohälsa : En fokusgruppsstudie på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Slöjdare; Anna Andersson; [2015]
    Nyckelord :Elevhälsa; gymnasieskola; psykisk ohälsa; relationellt och punktuellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur elevhälsan på gymnasieskolor arbetar med elever med psykisk ohälsa, hur elevhälsan arbetar förebyggande för att tidigt upptäcka elever som riskerar att utveckla psykisk ohälsa samt vad det finns för hinder och möjligheter för hur detta arbete kan utvecklas. Vår studie har en hermeneutisk utgångspunkt då vi vill ha en tolkande förståelse för elevhälsans arbete. LÄS MER

  3. 18. En förskola för alla : Förskollärares beskrivningar av att möta alla barn, med fokus på särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Felicia Andersson; [2015]
    Nyckelord :Förskola för alla; särskilt stöd; bemötande; svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete för att möta alla barn i förskolan. Det undersöktes även hur förskollärare beskriver vilka barn som är i behov av särskilt stöd och vad som kan påverka denna bedömning. LÄS MER

  4. 19. "Barn kan bestämma när fröknarna bestämmer att vi får bestämma" : -en studie om barns inflytande och pedagogers delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Andersén; Hanna Tjärner; [2014]
    Nyckelord :Förskola; samtalsintervju; inflytande; interaktion; punktuellt respektive relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och barn uppfattar inflytande i dagens förskola. Studien utgår från följande frågeställningar: På vilket sätt uppfattar förskollärare i dagens förskola sitt uppdrag med barns inflytande? Hur resonerar förskollärare och barn om möjligheter för barns inflytande i förskolan? Hur resonerar förskollärare och barn om hinder för barns inflytande i förskolan?   För att kunna undersöka detta har intervjuer gjorts. LÄS MER

  5. 20. Den empatiska kommunikationen : En socialpsykologisk studie om huruvida en utbildning i den empatiska kommunikationsmodellen NVC påverkar en individs sociala interaktioner under och efter avslutad utbildning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Hillberg; Jessica Svensson; [2014]
    Nyckelord :Nonviolent Communication; Giraffspråket; Interaktionsritualer; Relationellt perspektiv; Punktuellt perspektiv; Vad eller Vem; Emotionellt arbete; Emotioner; Empati;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka huruvida individer som väljer att utbilda sig i en kommunikationsmodell upplever förändring i interaktion med andra människor efter avslutad utbildning. Studien är kvalitativ och grundar sig på en hermeneutisk forskningsansats vilket innebär att vi har tolkat några individers upplevelser av sin utbildning i Nonviolent Communication (NVC), både före, under och efter utbildningen. LÄS MER