Sökning: "räkna bråk"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden räkna bråk.
11. Räkna med bråk : Om gymnasieelevers kunskaper i multiplikation och division av bråk
Master-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Tidigare forskning visar att bråk är ett område där många elever har problem. Syftet med den här studien är att studera gymnasieelevers matematiska kunskaper i multiplikation och division av bråk. Elevernas kunskaper studerades utifrån en konstruktivistisk syn på kunskap och med procedurell och konceptuell kunskap som analysverktyg. LÄS MER
12. Gymnasielevers problem med procenträkning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle; Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Undersökningen handlar om gymnasieelevers svårigheter med procentavsnittet i matematik. Syftet var att undersöka vilka svårigheter eleverna har att lösa olika sorters räkneuppgifter av procentkaraktär. LÄS MER
13. Räkna med bråk : En kvalitativ studie om hur fyra pedagoger introducerar och bedriver sin bråkundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Svenska elever visar svaga resultat i algebra jämfört med elever i andra länder. Bristande bråkkunskaper skulle kunna vara en bakomliggande orsak till detta. LÄS MER
14. Hur dividerar man bråk? : En studie av läroböckers hantering av multiplikation och division av bråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Undersökningar har visat att många elever har bristfälliga kunskaper i bråkräkning när de lämnar grundskolan. Eleverna har särskilt stora problem med att kunna utföra korrekta multiplikationer och divisioner med bråk inblandat. Med bakgrund av detta har jag intresserat mig för hur läroböckerna hanterar dessa frågor. LÄS MER
15. "Bråk, ett krångligt sätt att räkna"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att ge en inblick i elevers uppfattningar av bråkbegreppet. Vi har kartlagt två klasser med elever i årskurs åtta med hjälp av en enkät. Intervjuerna har vi gjort utifrån de två grupper som visade sig när vi sammanställde enkäterna. LÄS MER