Sökning: "reflekterande förmåga"
Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden reflekterande förmåga.
6. Samtidskonstens möjligheter i bildundervisningen : En undersökning om samtidskonstens möjligheter till elevers subjektifiering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I detta arbete undersöks samtidskonstens potential när det kommer till subjektifiering för barn och unga. För att undersöka om och hur samtidskonst har möjlighet att bidra till att elever formas till reflekterande och kritiskt tänkande människor tittar detta arbete främst på hur konstpedagoger på samtidskonstinstitutioner samt att det även ger en inblick i hur verksamma bildlärare arbetar med just samtidskonst. LÄS MER
7. När verkligheten blir overklig : När verkligheten blir overklig baserad på de mänskliga sinnenas opålitlighet i samband med mediers bedragande natur
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att skapa djupare förståelser kring medier såsom film och sociala mediers påverkan på människor, specifikt gällande individers perception kring mellanmänskliga relationer och normativa könsroller. Uppsatsen utgår ifrån en egen myntad hypotes, när verkligheten blir overklig baserad på de mänskliga sinnenas opålitlighet i samband med mediers bedragande natur. LÄS MER
8. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER
9. Samhällsempatisk undervisning, varför är inte det en grej? : En kvalitativ studie om gymnasieverksamma samhällskunskapslärares uppfattningar om och arbete kring den svenska läroplanens empatifrämjande värdegrundsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Krav om främjandet av förståelse för andra och förmåga till inlevelse ur läroplanens värdegrund, är några av de skrivningar som kan anses emanera ur empatibegreppet. Detta medför att empati utgör en grundläggande del av skolans värdegrunduppdrag. LÄS MER
10. Psykoterapeuters erfarenheter av tystnad i psykodynamisk psykoterapi med unga vuxna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitutSammanfattning : Inledning: Tystnad finns alltid närvarande i den terapeutiska processen och blir ett utrymme föromedveten kommunikation där latenta budskap kan förmedlas bortom orden. I samtidaforskning har det visat att tystnaden som uppstår hos psykoterapeuten och den unga vuxna kanupplevas som hindrande av den unga vuxna och skulle kunna påverka behandlingsresultatet. LÄS MER