Sökning: "reggio emilia bakgrund"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden reggio emilia bakgrund.
16. "Framtidens förskola" : En studie om hur tre förskolor förändrat sin fysiska miljö efter medvetna pedagogiska tankar och visioner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: I vår bakgrund presenterar vi vår teoretiska utgångspunkt som utgörs av den utvecklingsekologiska teorin, förskolans fysiska miljö ur ett historiskt perspektiv och framväxt fram till Lpfö98, pedagogiska inriktningar samt aktuell forskning inom högskolan.SYFTE: Syftet med denna studie är att undersöka förskolor som förändrat sin fysiska miljö efter medvetna pedagogiska tankar och visioner. LÄS MER
17. Ett förhållningsätt : en studie om pedagogers uppfattningar kring Reggio Emilias filosofi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund:I bakgrunden redogörs för litteratur om Reggio Emilias filosofi samt det arbetssätt somförespråkas. I Reggio Emilia har de en stark tro på barnen. De ser dem som kompetenta, rikaoch fulla av nyfikenhet till att vilja lära sig saker. LÄS MER
18. En svensk kopernikansk kullerbytta? : Sex pedagoger beskriver sitt tankesätt och arbetssätt utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: I vår bakgrund beskriver vi Reggio Emilias pedagogiskafilosofi genom litteratur, vår resa till Italien samt aktuellforskning inom förskolan och svenska förskolans läroplan.SYFTE: Syftet med undersökningen är att beskriva arbetssätt ochtankesätt hos sex pedagoger och hur fyra rektorer stödjerverksamheten utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi. LÄS MER
19. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER