Sökning: "relationellt perspektiv kategoriskt perspektiv i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden relationellt perspektiv kategoriskt perspektiv i förskolan.

  1. 16. Förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd : Rektorers, specialpedagogers och pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien är att belysa arbetet med en inkluderande undervisning för alla barn inom förskolans utbildning. Jag avser även att undersöka hur de två begreppen specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd uppfattas av rektorer, specialpedagoger och pedagoger på de aktuella förskolorna ur ett specialpedagogiskt perspektiv, samt hur dessa arbetar tillsammans som en enhet i dessa frågor. LÄS MER

  2. 17. Talet om barn som utmanar : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om en förskola för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Aldén; Jessica Backman; [2021]
    Nyckelord :Barn som utmanar; Diskurs; Förskola; Pedagogers förhållningssätt; Skola; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva diskursen om barn som utmanar i förskolan enligt förskollärare och specialpedagoger. I denna studie har vi undersökt hur de beskriver sina uppfattningar om barn som utmanar i verksamheten och vad som kommer till uttryck när det talas om barnen. LÄS MER

  3. 18. Det svåruppnåeliga likvärdighetsuppdraget i förskolan : Att tillgodose barns behov av särskilt stöd och rätten till en anpassad utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Miriam Boström; Mimi Ericson; [2021]
    Nyckelord :Likvärdighet; likvärdighetsuppdraget; barn i behov av särskilt stöd; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; resursfördelning; diagnos; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar likvärdighetsuppdraget i förskolan och hur olika aspekter och yttre faktorer påverkar hur likvärdighet i förskolan tillämpas för barn i behov av särskilt stöd. Studien genomfördes genom en kvalitativ metod bestående av intervjustudier, med vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd och förskollärare som deltagare. LÄS MER

  4. 19. En inkluderande förskola, är en förskola för alla : - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lindquist; Malin Olander; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förhållningssätt; förskollärare; intervju; kategoriskt och relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två förskolor i två olika kommuner arbetade med inkludering och barn i behov av särskilt stöd. Detta är en kvalitativ studie där det insamlade materialet analyserades genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Specialpedagogiska dilemman i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Ekman; Cornelia Norin; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskollärare; förskola; dilemma;

    Sammanfattning : Studien inleddes med en kort beskrivning av specialpedagogisk historia. Efter en presentation av specialpedagogikens innebörd, policydokument samt förskollärares kompetenser inom specialpedagogik presenterades den tidigare forskningen. LÄS MER