Sökning: "relationellt perspektiv kategoriskt perspektiv i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden relationellt perspektiv kategoriskt perspektiv i förskolan.

  1. 11. Verksamma pedagogers uppfattningar och utmaningar med inkluderingsarbetet kopplat till barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mariana Alyadko; Sara Persson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Barnskötares perspektiv; Förskola; Förskollärares perspektiv; Inkludering; Relationellt och kategoriskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur verksamma pedagoger definierar kategorin barn i behov av särskilt stöd, hur pedagogerna arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd, samt vilka hinder som pedagogerna möter när det gäller det inkluderande arbetet i förskolan. Syftet har till stor del växt fram utifrån våra egna upplevelser där vi sett att alla barn inte alltid inkluderas i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 12. Pedagogers upplevelser av och erfarenheterkring utagerande barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Björklund; Pauline Rüdeberg; [2022]
    Nyckelord :förhållningsätt; förskola; kategoriska perspektivet; pedagoger; relationella perspektivet; strategier; utagerande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en djupare kunskap om pedagogers upplevelser och erfarenheter av att i förskolans pedagogiska verksamhet arbeta med barn som anses ha ett utagerande beteende. Vidare syftar vår studie till att undersöka pedagogers definitioner av vad ett utagerande beteende inom förskolans kontext innebär. LÄS MER

  3. 13. Inkludering – utmaningar och lösningar : En kvalitativ studie om förskollärares förståelse och beskrivningar av inkludering av alla barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Mander; Sara Lejon; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; delaktighet; förskollärare; arbetssätt; strategier; möjligheter; utmaningar; relationellt och kategoriskt perspektiv; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med inkludering av alla barn i förskolan. Forskningsfrågorna lyder: Vad innebär ett inkluderande arbetssätt för förskollärare? och Vad berättar förskollärare om vilka förutsättningar och hinder de möter i arbetet med inkludering av alla barn? Forskningsresultatet framkom ur åtta semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare från sex olika förskolor i Skåne. LÄS MER

  4. 14. TAKK i förskolan - begränsat till samling och sångstunder?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Tryggmo; Katrin Ekander; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; kommunikationsverktyg; lärandemiljö; meningsfullhet; TAKK; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att TAKK (Tecken som Alternativt och Kompletterande Kommunikation) används i förskolans verksamhet i begränsade situationer och att förskollärare har olika kunskap och erfarenheter av TAKK som metod. Forskning visar att TAKK gynnar alla barns språkutveckling och bör användas genomgående i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 15. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER