Sökning: "revisor objektivitet"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden revisor objektivitet.

  1. 6. Relationen mellan revisor och kund- en idealbild : En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maria Mejstedt; Marthina Tedesund; [2016]
    Nyckelord :Client-auditor relationship; ideal image; auditor objectivity; relational; transactional; trust; statutory regulation; Revisor-kundrelation; idealbild; objektivitet; relationell; transaktionell; förtroende; lagstadgade ramar;

    Sammanfattning : Titel: Relationen mellan Revisor och Kund- en Idealbild: En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Maria Mejstedt och Marthina Tedesund Handledare: Jan Svanberg Datum: 2016 – januari Bakgrund och Syfte: Tidigare forskning utifrån ett revisorperspektiv tyder på att relationen mellan revisorn och kunden är central vid hot mot oberoendet och revisionskvaliteten. Däremot efterlyses mer forskning från ytterligare perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Klientidentifiering : En studie som utreder revisorns identifiering till sin klient

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Johan Hagström; Jonas Ljunggren; [2016]
    Nyckelord :Audit; Independence; Objectivity; Client and Identity.; Revisor; Oberoende; Objektiv; Klient och Identifiering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Klientidentifiering - En studie som utreder revisorns identifiering till sin klient Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johan Hagström och Jonas Ljunggren Handledare: Jan Svanberg Datum: 2016 – Mars Syfte: I tidigare forskning gjord av Bauer (2015) ges en förklaring till varför revisorer inte är medvetna om att de identifierar sig med sina klienter, vilket kan vara ett hot mot oberoendet. Studien har genomförts kring ämnet klientidentifiering då det inte finns mycket forskning kring om revisorer är medvetna om att de identifierar sig med sina klienter. LÄS MER

  3. 8. Professionell skepticism : nyckeln till revisorns objektivitet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jennie Wretman; Marie Samuelsson; [2015]
    Nyckelord :Professionell skepticism; Revisorns objektivitet oberoende; Klientidentifikation; Kvalitetsförsämrande handlingar.;

    Sammanfattning :   Syfte: En revisors oberoende är en grundläggande faktor för att säkerställa god kvalitet och hög tillförlitlighet på revisionen.  Denna studie skall belysa en egenskap som har ett samband med en högkvalitativ revision, och som utgör en stor och betydelsefull del av revisorsyrket; professionell skepticism. LÄS MER

  4. 9. Det autentiska transformativa ledarskapets effekter inom revisionsbyråer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Hanna Vozila Uhlin; Jessica Hermansson; [2015]
    Nyckelord :Autentisk transformativt ledarskap; etisk kultur; RAQ acts; objektivitet;

    Sammanfattning : Titel: Det autentiska transformativa ledarskapets effekter inom revisionsbyråer Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Hanna Vozila Uhlin & Jessica Hermansson Handledare: Jan Svanberg Datum: Juni - 2015 Syfte: Själva funktionen hos en revisor bygger på en oberoende och objektiv granskning. Då det förekommit en del revisionsskandaler på senare år, finns det anledning att tro att så inte alltid är fallet. LÄS MER

  5. 10. Transformellt ledarskap och klientidentifikation : Hur påverkas revisionens kvalitet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Susanne Johansson; Christina Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Transformellt ledarskap; RAQ handlingar; Revisorns objektivitet; Klientidentifikation; Förtroende för ledaren; Internkontroll;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Transformellt ledarskap och klientidentifikation – hur påverkas revisionens kvalitet? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Susanne Johansson och Christina Karlsson Handledare: Jan Svanberg Datum: 2015 - juni Syfte: Det är viktigt att en revisor är objektiv och oberoende av sin klient. Detta krav på oberoende kan motverkas av en ”transformell klientledare” och det faktum att en revisor behöver upprätthålla goda kundrelationer till sin klient vilket kan leda till RAQ handlingar. LÄS MER