Sökning: "rhizom"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade ordet rhizom.

  1. 16. Upprepning och upprepning : Om Gilles Deleuze och möjligheten till en rhizomatisk litteraturvetenskap

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jon Arborelius; [2017]
    Nyckelord :Gilles Deleuze; Deleuze; rhizom; rhizomatik; litteraturvetenskap; Tusen platåer; humaniora; teori; tänkande;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker möjligheten till en rhizomatisk litteraturvetenskap, i enlighet med Gilles Deleuzes (och i viss mån Félix Guattaris) distinktioner mellan träd-tänkande och rhizom-tänkande, och mellan det släta och det räfflade, och strävar i detta efter att dels vara en teoretisk diskussion kring möjligheten till en sant rhizomatisk litteraturvetenskap, dels efter att själv vara ett praktiskt exempel på en rhizomatisk uppsats. Båda ansatserna hamnar på olika sätt i slutsatsen att en rhizomatisk litteraturvetenskap är svår (eller omöjlig) att uppnå, men att den för den sakens skull inte nödvändigtvis är mindre eftersträvansvärd. LÄS MER

  2. 17. Materialens betydelse för barns matematiska kunskapskapande : En icke-antroprocentrisk studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tunyong Khunakornwichaya; Panagiota Karypidou; [2016]
    Nyckelord :Agent; intra-aktion; immanens; rhizom; tillblivelse; matematik; material; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur material i förskolan påverkar och medverkar med barnen och med deras matematiska kunskapsskapande. Den är en kvalitativ etnografisk inspirerad fältstudie som utgår från ett posthumanistiskt perspektiv och fokuserar på materialens betydelse för barns matematiska kunskapsskapande och läroprocesser. LÄS MER

  3. 18. ”I frivillig landsflykt till det tomma rummet längst in i korridoren” : En studie av Bruno Schulz Kanelbutikerna genom Deleuze och Guattaris teori kring territorialitet och flyktlinjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Carlo Olsson Nyhammar; [2016]
    Nyckelord :Bruno Schulz; Territorialization; Deterritorialization; Gilles Deleuze; Fèlix Guattari; Rhizom; Assemblage; Line of flight; Bruno Schulz; Gilles Deleuze Fèlix Guattari; Territorialitet; Avterritorialisering; Rhizom; Anordning; Flyktlinje;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to read Bruno Schulz’s The Cinnamon Shops through the theoretical framework of Deleuze and Guattari, focusing on the relation between territorialization, deterritorialization and reterritorialization. This is investigated through examples from the The Cinnamon Shops, focusing on different aspects of how territorialization is portrayed in Bruno Schulz’s corpus. LÄS MER

  4. 19. Ingefära, ettantiinflammatoriskt alternativ? : Vilka komponenter ansvarar för denantiinflammatoriska effekten och hur?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Farmakologi

    Författare :Elin Lagergren; [2016]
    Nyckelord :Ingefära; antiinflammatorisk; gingeroler; shogaoler; hämmande;

    Sammanfattning : Introduktion Ingefäran är en växt som sägs ha många farmakologiska egenskaper såsomantioxidant, antiemetiskt och antiinflammatoriskt. Den har sedan länge användsinom matlagning och finns också inom flertalet olika växtbaserade läkemedel och detär dess rhizom som används inom dessa områden. LÄS MER

  5. 20. Datorn och internet som förändringsredskap : En studie om teknikens förmåga att bidra till förändrat arbetssätt i en förskolas verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mirelle Sackelius; [2012]
    Nyckelord :teknik; SAMR; edutainment; pedagogisk dokumentation; rhizom; interaktiv tavla; pekplatta; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : BakgrundVarför datorn och internet som informations- och kommunikationsteknologi ska finnas redan i förskolan är något som besvaras genom en översikt av vetenskapliga rapporter och aktuell litteratur i ämnet. Flera av de styrande krafterna som påverkar förskolans verksamhet beskrivs och även förekommande attityder till teknikimplementeringen som nu börjat ske. LÄS MER