Sökning: "Social responsibility"

Visar resultat 1 - 5 av 3493 uppsatser innehållade orden Social responsibility.

  1. 1. SUSTAINABILITY LEADERSHIP IN MANUFACTURING INDUSTRY. How to practice sustainable leadership to improve employee well-being

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :MARCUS ENGBERG; KRISTINA IDERMARK; [2020-02-13]
    Nyckelord :social sustainability; sustainability leadership; leadership; employee well-being; stress; manufacturing;

    Sammanfattning : This thesis recognizes the challenge for leaders to practice social sustainability for employeesin manufacturing industry. Herein, there is an apparent need to support leaders in regards to these practices. LÄS MER

  2. 2. Journalistiska arbetsmetoder - legitima eller kontroversiella? En kvalitativ studie av hur undersökande journalister förhåller sig till journalistiska metodval i förhållande till etiska riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Emnell; Julia Simonsson; [2020-02-13]
    Nyckelord :Journalism; ethics in journalism; investigative journalism; unconventional methods; integrity; objectivity.;

    Sammanfattning : Purpose: The main purpose of the study is to examine how investigative journalists motivate and legitimize their method choices in relation to professional ethical rules. The study has a qualitative approach and central to the empirical material from interviews with journalists. The study is aimed at both the public and journalists. LÄS MER

  3. 3. Ansvar och urval - En kvantitativ studie av SVT Nyheter Västs urval av nyheter från landsbygd, turistort och kranskommun jämfört med Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mirjam Blomkvist; Saga Örnberg; [2020-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study is an analysis of SVT Nyheter Väst ́s news selection. Previous research shows that the media coverage in Sweden is becoming more concentrated to bigger cities. As a result, smaller municipalities and the countryside risk to suffer the consequences of insufficient information about their own community. LÄS MER

  4. 4. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö.Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalysMaterial: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s SverigeResultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  5. 5. “Nu är vi nog lite ute på fel väg.” En kvalitativ intervjustudie om hur socialsekreterare upplever styrningen av socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sanna Ellesjö; Anna Martinsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Social work; Neoliberalism; Professionalism; Values.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how case workers in social work experience the governing of the Swedish social services. It also aspire to examine how professional values relates to recent changes in governing. LÄS MER