Sökning: "sälja revision"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sälja revision.

  1. 1. Värdet av frivillig revision : En kvantitativ studie av hur företagen uppfattar värdet av revision och revisorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Julia Holck-Clausen; Linn Petersson; [2021]
    Nyckelord :Voluntary audit; core value; added-value; auditor; perceived value; non-audit; Frivillig revision; kärnvärde; mervärde; revisor; uppfattat värde; icke-revisionspliktiga;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har identifierat sex olika anledningar som påverkar valet av frivillig revision. Det tidigare forskning inte lägger lika stor vikt vid är icke-revisionspliktiga företagares egna uppfattningar gällande värdet av revision och revisorer i allmänhet Syftet med studien är att förklara hur företags uppfattade värde av revision och revisorer påverkar valet av frivillig revision. LÄS MER

  2. 2. Från oberoende till beroende? En studie av mindre revisionsbyråers tjänsteutveckling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Lindroth; Therese Svantesson; [2014]
    Nyckelord :Konsulttjänster; Revisionsplikt; Revisor; Rådgivning; Tjänsteerbjudande.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Att beskriva och förklara hur mindre revisionsbyråers tjänsteerbjudande har påverkats av att revisionsplikten avskaffats för mindre aktiebolag. För att kunna förklara detta undersöker vi också varför revisionsbyråernas utveckling ser ut som den gör. LÄS MER

  3. 3. Den fristående rådgivningens relation till revisionen : En studie om revisionsbranschens förberedande handlingar inför avskaffandet av revisionsplikten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Morgan Määttä; Cecilia Fredholm; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Revisionsbranschen står inför en institutionell förändring i och med det planerade avskaffandet av revisionsplikten. Denna förändring kommer enligt uppsatsens mikroekonomiska modeller att leda till en minskad konsumtion av revision och att priset på revision sjunker. LÄS MER

  4. 4. Relationsplikt för revisorer : En studie om relationsmarknadsföring av revision

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Daniel Ottosson; Mikael Thunholm; [2009]
    Nyckelord :relationer; revision; revisionsplikt; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Regeringens delbetänkande Avskaffande av revisionsplikten för små företag bedömer att revisionsbyråernas marknadsföring får en mer betydelsefull roll efter avskaffandet. Marknadsföring har potential att attrahera bolag till köp av frivillig revision. LÄS MER

  5. 5. Revisionspliktens vara eller inte vara för mikroföretag

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Allan Sandzelius; Tommy Wallenborg; [2007]
    Nyckelord :revisionsplikt; mikroföretag; lagstadgad revision; effekter; avskaffande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka revisionspliktens vara eller inte vara ur tre perspektiv: revisorns syn på lagstadgad revision och oberoende, revisorns verksamhet ur ett affärs- och kompetensmässigt perspektiv samt nyttan av revisionsplikt ur mikroföretagarnas och intressenternas perspektiv. För att besvara syftet har fyra representanter för de största revisionsbyråerna i Uppsala intervjuats och gett sin bild av hur de ser på revisionsplikten i dagens läge och vad ett avskaffande av densamma skulle kunna ha för konsekvenser. LÄS MER