Sökning: "särskilt pedagogiskt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden särskilt pedagogiskt stöd.

  1. 1. Jag tänker att inkludering kanske inte ser likadan ut för alla barn : En kvalitativ intervjustudie om barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monika Poltorak; Sandra Sliwonik; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sam-varo; sam-verkan; pedagogiskt förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare samtalar om och tillämpar sitt arbetssätt för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer av verksamma förskollärare på fem olika förskolor i Stockholm. LÄS MER

  2. 2. Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus : en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Klein Barkenstrand; Agnes Skeppstedt Mattei; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; diskursanalys; förskola; genus; handlingsplaner.;

    Sammanfattning : Klein Barkenstrand, Elin och Skeppstedt Mattei, Agnes (2024). Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus: en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares specialpedagogiska kompetens i arbete med barn i behov av särskilt stöd : En enkät- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Eklund; Emma Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; specialpedagogisk kompetens; barn i behov av särskilt stöd; kompetens; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där många barn vistas dagligen. Barn har olika behov och behöver således individuella anpassningar i såväl miljö som förhållningssätt, något som forskningen starkt påtalar (Lindqvist 2011; Lutz 2009). Det krävs därmed att förskollärares kompetens är tillräcklig för att kunna tillgodose alla barns behov. LÄS MER

  4. 4. Stöd från elevassistent : En kvalitativ studie som belyser lärares uppfattningar om elevassistentens roll och om hur stöd från elevassistent påverkar elever i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Clara Björkefall; [2023]
    Nyckelord :Särskilt stöd; Lärande; Utveckling; Social interaktion; Socialt stöd; Pedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Studien syftade till att, genom kvalitativa intervjuer med låg- och mellanstadielärare, få en fördjupadförståelse för elevassistenters roll samt för hur stöd från elevassistent påverkar låg- och mellanstadieelever i Sverige. Studiens frågeställningar och intervjuguiden formulerades med stöd av tidigare forskning kring elevassistenter samt utifrån hur sociokulturell teori ser på lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Förståelse för testresultat, i med- och motgång : Aggregerade screeningresultat som grund för nulägesanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Rosén; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; screening; mervärdesanalys; aggregering; resultatutveckling; kombinerad metod; specialpedagogisk kompetens; skoleffektivitet;

    Sammanfattning : Examensarbetet avser att förstå för vad som karaktäriserar skolor som uppvisar en framgångsrik- respektive icke-framgångsrik resultatutveckling vad gäller screeningsresultat i läsförståelse. I två delstudier utforskas hur testresultat kan analyseras för att identifiera olika skolors inverkan på elevers läsutveckling och vad den kan bero på. LÄS MER