Sökning: "sångglädje"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet sångglädje.

  1. 1. Varför sjunger vi? : En studie om hur dagens sångintresserade ungdomar motiveras till att sjunga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mikaela Häger; [2019]
    Nyckelord :sång; sjunga; inspiration; motivation; förebilder; sångglädje; musikundervisning; autenticitet;

    Sammanfattning : I detta arbete har det gjorts en studie kring elevers motivation till att sjunga. Tidigare forskning kring motivation till att musicera tas upp samt motivationsteori inom inre- och yttre motivation. Fyra gruppintervjuer har gjorts med högstadieelever som går musikprofil med antingen klassisk inriktning eller popinriktning. LÄS MER

  2. 2. Musik i skolan - Mål eller medel? En studie av sex pedagogers funderingar kring musik och lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Daniel Jägerman; Per Östberg; [2010]
    Nyckelord :Musik; Lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att i två skolor undersöka hur sex pedagoger använder musik och funderar kring musikens roll i skolan och huvudfrågeställningen är: hur kan musik användas pedagogiskt för att stimulera estetiska såväl som utomestetiska lärandeprocesser?Mycket av litteraturen och forskningen pekar på tydliga samband mellan musik och inlärning där musiken både direkt och indirekt förstärker förmågor hos eleverna. I litteraturen pågår en debatt kring huruvida vi ska motivera musiken i skolan med dess förmåga att förstärka utomestetiska läroprocesser, eller dess rent estetiska kvalitéer. LÄS MER

  3. 3. Sångglädje och rytmiklust : Musik- och rytmikövningar för sexåringar utifrån Lpo 94 och grundskolans kursplan i musik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Frida Colleen; [2009]
    Nyckelord :musik; rytmik; rörelse; sång; barn; samarbete; övningar;

    Sammanfattning : Syftet är att arbeta fram förslag på ett antal musik- och rytmikövningar med sexåringar i förskoleklass som målgrupp. Övningarna syftar till att ge sexåringar goda förutsättningar att utvecklas till starka, självständiga och trygga personer och baseras dels på tidigare forskning om sexåringars psykologiska och musikaliska utveckling, dels på valt strävansmål för normer och värden i Lpo 94 och valda strävansmål i grundskolans kursplan i musik. LÄS MER

  4. 4. Varför slutar barn att sjunga? : En studie om barns sångutveckling ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Charlotta Tagesson; [2008]
    Nyckelord :Singing joy; Singing interest; Gender perspective; Sångglädje; Sångintresse; Genusperspektiv;

    Sammanfattning : The study deals with three questions concerning attitudes to singing: When does the joy of singing with girls and boys change to a feeling of “I can not sing”? What is it that affects them? Are there any differences between girls and boys attitudes to singing? A questionnaire with 12 questions about singing was distributed to 5 girls and 5 boys in (Swedish) grade 1, 4 and 8. It turned out that the girls in the study “play with singing” together or by themselves, while the boys are satisfied singing in school on music lessons. LÄS MER