Sökning: "salutogent tankesätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden salutogent tankesätt.

  1. 1. Vägen tillbaka? En studie av styrdokument, samt tre skolledares förhållningssätt och tankar kring elever med hög frånvaro i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Josefsson; [2014-04-24]
    Nyckelord :hög frånvaro; salutogent perspektiv; systemteori; KASAM; diskursteori; styrdokument; skolledare;

    Sammanfattning : Syfte Skolfrånvaro är ett problem av destruktiv karaktär för de inblandade och att hantera skolfrånvaro handlar om att uppmärksamma en stor mängd olika faktorer. Sammantaget bildar dilemmat en komplex väv av handlingar och känslor. LÄS MER

  2. 2. Tillsammans i en trygg hamn : Utveckling av bristande sociala, känslomässiga och beteendemässiga färdigheter genom samarbetsbaserad problemlösning

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Astrid Bergwaahl; [2014]
    Nyckelord :collaborative problem solving; lacking skills; solving problems; student-teacher relation; samarbetsbaserad problemlösning; bristande färdigheter; lösa problem; lärare-elev relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utvärdera om samarbetsbaserad problemlösning (SBP) är ett effektivt verktyg för pedagoger att hjälpa elever som har bristande sociala, känslomässiga eller beteendemässiga färdigheter. Studien avsåg också undersöka om implementeringen av SBP hade någon ytterligare inverkan på pedagogernas arbete utöver det direkta arbetet med enskilda elever. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt förhållningssätt i förskolan- med läroplanen som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Andersson; Lina Palm; [2008]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Läroplan; Demokrati; Salutogent tankesätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att synliggöra några förskolepedagogers förhållningssätt och vår förhoppning är att detta ska kunna vara till nytta för alla som arbetar med barn genom att de uppmärksammas på dess betydelse. Våra frågeställningar utgår ifrån det som vi har valt att titta på i vår undersökning; Vygotskijs teorier, det salutogena lösningsinriktade tankesättet, läroplanen för förskolan och dess syn på demokrati samt vikten av att se mer än det som syns, detta kan bland annat förklaras med att se saker ur olika perspektiv. LÄS MER