Sökning: "samverkan mellan förskollärare och specialpedagog"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden samverkan mellan förskollärare och specialpedagog.

  1. 11. Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Jerneck Thell; Carolina Wallberg; [2018]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; samverkan; utvecklingsekologisk teori; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Jerneck Thell, Malin och Wallberg, Carolina (2017), Samverkan mellan hem och förskola - ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares uppfattningar om utmanande situationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Holmqvist; [2018]
    Nyckelord :Utmanande situationer; Utmanande beteende; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Kunskapsbidrag Studien visar på förskollärares uppfattningar om barn med utmanande beteende och vilka strategier och arbetssätt de har i mötet med barn med utmanande beteende. Vidare behandlar studien specialpedagogens roll i förskolan och hur förskollärare uppfattar specialpedagogens roll i det proaktiva arbetet och utvecklingen av en inkluderande lärmiljö. LÄS MER

  3. 13. Elevers övergång mellan förskolaoch förskoleklass : Förskollärare och specialpedagogers syn påövergångsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marielle Wikholm; [2017]
    Nyckelord :Samverkan; Trygghet; Skolverkets årshjul;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att via förskollärare och specialpedagogers berättelser om övergången från förskola till förskoleklass, nå kunskap om hur dessa går till och vilka framgångsfaktorer de återger. För att nå informanters berättelse användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer vilka spelades in och transkriberades för att sedan analyseras och sorteras utifrån forskningsfrågorna i ett resultat. LÄS MER

  4. 14. Att möta barn i behov av särskilt stöd : Förskolelärares syn på samverkan mellan förskola, vårdnadshavare och specialpedagog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Hedlund; [2014]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; kontakten med vårdnadshavare; samarbetet mellan förskollärare och specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med barn i behov av särskilt stöd fungerar i förskolan. Forskningsfrågor är: Vilka barn kan anses vara i behov av särskilt stöd enligt förskolelärarna? Hur upplever förskolelärarna kontakten med vårdnadshavare och specialpedagog? Detta är en kvalitativ studie som är grundad på kvalitativa intervjuer och resultaten visar stora variationer både på hur förskolelärarna definierar barn i behov av särskilt stöd samt vilka erfarenheter förskolelärarna har av vårdnadshavare och specialpedagog. LÄS MER

  5. 15. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan : Förskollärares och specialpedagogers syn på arbetsformer, stödmaterial och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Bjöhle; Filippa Levander Hübinette; [2014]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Inkludering och integrering; Multimodalt stödmaterial; Visuellt stödmaterial; Samverkan förskollärare och specialpedagog;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en kvalitativ studie som omfattar intervjuer med fyra förskollärare samt fyra specialpedagoger. Vi har även genomfört en kvantitativ studie i form av en enkät som har besvarats av förskollärare i Uppsala Kommun. LÄS MER