Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Alla barn är i behov av särskilt stöd på något vis, alla behöver hjälp och stöttning emellanåt.” : - Förskolepersonalens uppfattningar och erfarenheter om barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Bergh; Jonna Rosén; [2024]
    Nyckelord :Specialpedagogik; normalitet och avvikelser; barn i behov av särskilt stöd; inkludering och exkludering; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra förskolepersonalensuppfattningar och agerande i mötet med barn i behov av särskilt stöd. Studienutgår från en kvalitativ metod bestående av semistrukturerade intervjuergjorda tillsammans med tio legitimerade förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Tapia; Moa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :förskola; språk; undervisning; språklig sårbarhet; inkludering; likvärdig förskola; stödjande metoder; scaffolding; relationskompetens; mediering;

    Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie kring det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Göransson; [2021]
    Nyckelord :Förskolan; specialpedagog; specialpedagogens uppdrag; specialpedagogsstudenter;

    Sammanfattning : Göransson, Sandra (2021). En kvalitativ studie kring det specialpedagogiska uppdraget. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Barn med språkstörning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers förutsättningar i arbetet med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Jansson; Elisabethe Jarméus; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kunskap; lärmiljö; samspel; samverkan; specialpedagog; språkstörning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en vanlig, dock okänd för många, funktionsvariation och det är av stor betydelse att barn med språkstörning får den hjälp de har rätt till för att kunna lära och utvecklas så långt som möjligt. Med denna studie ville vi, genom kvalitativa intervjuer, undersöka förskollärares och specialpedagogers kunskap om språkstörning och vilka förutsättningar de definierar i arbetet med barn med språkstörning i förskolan och för att kunna bidra med en fördjupad kunskap till forskningen. LÄS MER