Sökning: "samverkan mellan förskollärare och specialpedagog"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden samverkan mellan förskollärare och specialpedagog.

  1. 6. Barns talsvårigheter : En studie om arbetet med barns talsvårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rangin Lind; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; language difficulties; preschool; preschool teacher; speech therapists; speech difficulties.; Förskola; förskollärare; logopeder; samverkan; språksvårigheter; talsvårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och ge perspektiv på barns talsvårigheter i relation till hur arbetet på förskolan utförs och kan vidareutvecklas, via utsagor från förskollärare, specialpedagog och logopeder. Studien utgår från tre frågeställningar: på vilka sätt kan arbetet med barns talsvårigheter vidareutvecklas, enligt förskollärare, specialpedagog och logopeder, hur resonerar förskollärare, specialpedagog och logopeder om samarbete och dess betydelse mellan de olika yrkesgrupperna samt vilka perspektiv på talsvårigheter synliggörs i förskollärares, specialpedagogs och logopeders utsagor?  Den metod som används för denna studie är kvalitativa intervjuer med två förskollärare, två logopeder och en specialpedagog. LÄS MER

  2. 7. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärares syn på övergången

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Renée Åberg; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Förskollärare; Samverkan; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagog; Övergång;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på barns övergång från förskola till förskoleklass. Syftet med studien är att genom förskollärares berättelser undersöka hur arbetet med barns övergång från förskola till förskoleklass ser ut samt att nå kunskap om hur förskollärare samverkar med specialpedagoger vid denna övergång. LÄS MER

  3. 8. Specialpedagog i förskolan - samverkan för barnets bästa : Rektorers, förskollärares och specialpedagogers förväntningar på yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Madelene Fasth; [2019]
    Nyckelord :Förskolan; interaktion; interaktionistiskt perspektiv; relationellt perspektiv; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom analys av intervjuer med rektorer, förskollärare och specialpedagoger utröna vilka förväntningar som finns på specialpedagogens yrkesroll inom ramen för förskolans verksamhet. Följande frågeställningar har undersökts: Vilka förväntningar har rektorer, förskollärare och specialpedagoger på specialpedagogens samverkande yrkesagerande i förskolans verksamhet?   Studiens empiriska material består av sju intervjuer, därav med två rektorer, tre förskollärare och två specialpedagoger. LÄS MER

  4. 9. Samverkan vid övergång från förskola till skola : en studie om samverkan mellan olika aktörer i övergången med fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Stina Halstead; Nina Zandi; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; specialpedagog; förskoleklass; förskola; övergång; samverkan; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi undersöka hur övergången från förskola till skola ser ut med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Vi kommer fokusera på samverkan mellan olika aktörer som har en påverkan på övergången. LÄS MER

  5. 10. Starka system och bräckliga broar En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Malmgren; Johanna Palmaeus; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; NPF; Organsisation; Skola; Specialpedagogiska perspektiv; Systemteori; Övergångar; Överlämningar;

    Sammanfattning : AbstractProgram och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hp Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2018 Handledare: Lisa Hellström Examinator: Magnus ErlandssonTitel/ Rapportnummer: Starka system och bräckliga broar - En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv.Nyckelord: förskola, förskoleklass, NPF, organisation, skola, specialpedagogiskt perspektiv, systemteori, övergångar, överlämningar. LÄS MER