Sökning: "sfi mdh"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden sfi mdh.
21. Musikens möjligheter i andraspråksundervisning : Kan musik höja motivationen och främja inlärningen i ett SFI-klassrum?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i grundskolan, ett från 1948 och ett från 1995 ur ett genusperspektiv och undersöka huruvida jämställdheten fått ett större genomslag i den modernare läroboken. En innehållsanalytisk metod används och resultatet visar att trots att båda böckerna lever upp till jämställdhetskravet 40-60 när det gäller representation av män och kvinnor i böckerna kan ingen av dem sägas vara jämlik. LÄS MER
22. Hur överensstämmer lärares och elevers uppfattningar om hur elever tillägnar sig svenska bäst? : en studie om elever på sfi - svenska för invandrare
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att se om det finns samband mellan hur lärare uppfattar att deltagare på sfi tillägnar sig svenska språket bäst och hur deltagarna upplever att de lär sig bäst. Förhoppningen med undersökningen är att resultatet ska leda till eventuella förbättringar av sfi-verksamheten. LÄS MER
23. Tidsbegränsad SFI för lågutbildade – utmaning eller återvändsgränd?
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur olika aktörer inblandade i introduktionsprocessen av nyanlända invandrare – myndighetspersoner, SFI-lärare och elever upplever den nuvarande integrationspraktiken präglad av en tydlig arbetsmarknadsorientering och tidsbegränsad svenskundervisning. Fokus låg på invandrare med kort utbildningsbakgrund. LÄS MER
24. Uttalsundervisning : Förhållningssätt i svenskundervisning för invandrare (SFI)
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I detta examensarbete presenteras en studie med syftet att undersöka lärares förhållningssätt till uttalsundervisning på SFI. En webbaserad enkätundersökning har frambringat kvantitativ och kvalitativ data. Resultatet visar att uttalsundervisningens roll i språkundervisningen varierar stort bland SFI-lärare. LÄS MER
25. Nyckeln till integration : En kvalitativ fallstudie av två invandraresbeskrivningar av varför de valde att studera svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att förstå hur två individer motiverar och förklarar sina val att studera svenska på Sfi och/eller Komvux samt att genom fenomenografisk analys söka förstå vilka antaganden som kan tänkas ligga bakom beslutet. Studien är kvalitativ till sin karaktär och har inga generaliseringsmotiv. LÄS MER